StoryEditor
DubrovnikNOVE REGULE NA MORU

BATALA O NOVOM PRAVILNIKU O BRODICAMA Neka ograniče brzinu glisera i skutera, lani je bilo barem deset sudara

Piše Gabrijela Bijelić Foto: Tonči Plazibat/Hanza Media
12. veljače 2020. - 16:25
barke brodice Batala pravilnik
Na snazi je tek desetak dana, a mnogi su se već prepali novog Pravilnika o brodicama, čamcima i jahtama koji pojačava sigurnosne standarde kroz ukidanje trajne registracije i uvođenje tehničkih pregleda plovila. Naravno, prva su briga mogući novi troškovi i nameti.

Na istezalištu barki na Batali bojazni nema a smijeha ne fali. Nikša, Vlatko i Mario koje smo zatekli u guljenju patata pred objed pod vedrim nebom, prezimena ne otkrivaju (zbog diskrecije, šale se) dobro su upućeni u problematiku. Govore da je najvažnije što im zbog novih regula neće udarit' po špagu:

- U sve trojice su nam barke ispod 7 metara duljine i nemamo se što brinuti. Mi smo sitni. A tko ima jedrilicu od 12 metara, što je njemu dati 500 ili tisuću kuna više za namet ? Neće ni osjetit' – govori tercet s Batale koji u Pravilniku nalazi više prednosti nego mana:

- Ove stvari koje on regulira, u Europi već godinama vrijede. Posebno za glisere bez kabine, gumenjake i skutere koji su prava napast. Njima se svima uvodi obaveza nošenja prsluka i kacige, skuteraši moraju nositi i sigurnosnu narukvicu. A gliseri i gumenjaci moraju paziti na brzinu, ograničenje je do maksimalno 5 milja do i od poligona u koncesiji ili pod koncesijskim odobrenjem. To je jako važno za sigurnost svih nas na moru. Ovdje u vali prošle godine bilo je najmanje deset sudara. Pravo je čudo da nitko nije poginuo jer voze svakakvi, pijani, ludi i drogirani...- pričaju iz iskustva naši sugovornici koji se u sezoni oko vezova na Batali nagledaju svega i svačega.

Osim mahnite plovidbe bude tu i drugih neugodnosti, i za oči i za njuh:

- Dosad je iskrećao svatko što bi mu palo na pamet. Preko palube isprazne broku od smeća ili puste da iz crnog tanka sve iscuri u more. Iskrenu i otplove dalje, briga njih što su nama šporkali more i sve usmrđeli – negoduju Nikša, Vlatko i Mario i pozdravljaju 'eko' odluku nadležnih.

- Nema više 'baci gomna u more'! Sad će svi morati zadržati otpadne vode na brodu. Nema više ni ispuštanja ulja u more, sve mora ostat' na brodu u spremnicima. Trebaju ugradit i sustav kojim se ulje iz strojarnice pumpom pretače u rezervoar – dobro su se naši sugovornici raspitali o novostima koji se njih, na sreću, ne tiču. Jednom će i oni morati na tehnički, bez daljnjega, ali rok još nije određen a oni se zbog toga ne žale.

- Ne treba se brinut zbog tih registracija. Ostat će ti broj na barci, nema više knjižice, to je glavna promjena – otkrivaju nam gospari s Batale.

A što je s onim većim brodicama njihovih susjeda s pontona, plovilima duljim od sedam metara i motora jačeg od 20 konjskih snaga. E, za njih se već sad zna da se od 1. lipnja moraju prijaviti za tehnički pregled. Kako god, nakon prvog izdavanja Upisnog lista, 'veliki' podliježu redovnim pregledima na moru i na suhom, tri mjeseca prije ili nakon godišnjice izdavanja Upisnog lista. Pregledi ovise o duljini i namjeni brodice, a važna je i njezina dob, govore nam 'brodari' koji neće s imenima u javnost:

- Starost od 20 godina je ključ. Ako je brodica mlađa od toga, redovni pregled ide svake dvije godine. Svakih pet se pregledavaju brodice dulje od 7 metara ako imaju zahod i kuhinju na plin, rezervoar benzina...redovni pregled brodica, čija starost ne prelazi 20 godina, na suhom obavlja se svake četiri godine- nabrajaju dubrovački vlasnici plovila 7+ metara. Oni su dio od 97 tisuća vlasnika koji će tehnička pitanja regulirati s kapetanijama.

Za napomenuti je da će nova pravila otežati i sve popularniji uvoz rabljenih plovila iz inozemstva, gdje se za modele starije od 20 godina prije registracije ubuduće mora od ovlaštenog klasifikacijskog društva pribaviti CE certifikat. Živi bili pa vidjeli.

Izdvojeno