StoryEditorOCM
DubrovnikNOVA PRAVILA U PROMETU

| AUTOBUSERI OGORČENI Pogoduje li Grad Libertasu?

Piše Kristina Filičić
25. veljače 2020. - 14:57
Grad Dubrovnik namjerava uvesti nova pravila u prometu, a tiču se prijevoza putnika s kruzera iz Luke Gruž na Pile. Sve s ciljem, kažu, 'osiguranja protočnosti prometa, nesmetanog rada interventnih i hitnih službi, povećanja kvalitete života stanovnika te zaštite kulturno-povijesne cjeline'.
Donijet će se tako Pravilnik o prometovanju Ulicom branitelja Dubrovnika u smjeru kretanja Boninovo-Pile te izmjene i dopune Odluke o zaustavljanju i parkiranju turističkih autobusa i osobnih automobila (8+1) u zoni posebnog prometnog režima. Spomenuto, ističu u gradskoj upravi, namjeravaju uputiti na raspravu i donošenje na sljedeću sjednicu Gradskog vijeća Grada Dubrovnika.

image
Luka Gruž
CROPIX


Prema novom Pravilniku, prometovanje Ulicom branitelja Dubrovnika u smjeru kretanja Boninovo – Pile biti će omogućeno i onim vozilima koja ishode dozvolu nadležnog gradskog Upravnog odjela. Dozvola će se izdati za sve autobuse koji obavljaju prijevoz putnika sa brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile, a koji ne uključuje izlet, uz, naravno, ispunjanje određenih uvjeta. Kako iz Grada navode, uvjeti su: ovlaštenje podnositelja zahtjeva za prijevoz putnika iz Luke Gruž na Pile (npr. ugovor o koncesiji sklopljen s Lučkom upravom Dubrovnik, pisani ugovor o obavljanju prijevoza putnika sa brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile i sl.), izjavu da će podnositelj zahtjeva na temelju izdane dozvole obavljati isključivo prijevoz putnika sa brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile, a koji ne uključuje izlet te udovoljavanje europskoj ekološkoj normi motornih vozila EURO 6 (prometna dozvola) – pojašnjavaju u Gradu.
Upravo ovaj potonji uvjet, zasmetao je dubrovačkim autobuserima.
- Eko norma 6 je najveća moguća norma koja trenutno postoji u svijetu i uvodi se za posebne zone. Znači, ne za jedan smjer i za posebne goste koji se voze u posebnom autobusu, nego isključivo za zonu. U nas u gradu to bi možda trebala biti zona oko stare gradske jezgre da se zrak ne zagušuje toliko s ispušnim plinovima. Ali onda u toj zoni to vrijedi za sva vozila – kaže predsjednica Udruge autobusera Ragusa bus Vesna Lukić i osvrće se na aktualnu gradsku namjeru:
- Ono što je nasmješnije u cijeloj priči je da se ta eko norma uvodi samo za autobuse koji će prevoziti goste s kruzera iz smjera luke prema Pilama, a svi ostali autobusi koji će ići recimo na izlete i u krajnjem slučaju autobusi javnog gradskog prijevoznika koji će voziti istom tom trasom ne moraju imati tu eko normu. Ako ćemo već pričati o očuvanju okoliša i smanjenju zagađenja onda to ili vrijedi za sve ili za nikoga. Recimo u Veneciji može doći autobus koji ima nižu eko normu ali u tom slučaju je vinjeta puno skuplja nego za autobus koji ima normu Euro6. Pa sam Libertas nema isključivo autobuse koji zadovoljavaju eko normu 6. Znači netko može, netko ne može. Definitivno je da se opet tu nešto pogoduje Libertasu – smatra Lukić i tvrdi kako su se obratili i resornom ministarstvu te čekaju odgovor. Od Grada smo zatražili komentar na stav Udruge autobusera no nismo ga dobili tek tvrdnju kako se 'dozvola može izdati svim autobusima koji zadovolje uvjete propisane odredbama Pravilnika'.

image
Libertasove harmonike



- Mislim da nije trebalo ići selektivno nego da se za sva gospodarska vozila uvede euro norma 5. Jer vozila norme Euro5 su stara osam, devet godina i u pola su jeftiniji kod nabavke, što bi znatno olakšalo. A ne ovako da neki autobusi moraju biti Euro6 a neki mogu biti i Euro2. Nema tu nekog efekta. Moje mišljenje je da se trebalo ići blaže ali da vrijedi ista norma za sve, pa da je i niža – smatra prof.dr.sc. Željko Marušić s Fakulteta prometnih znanosti Sveučilišta u Zagrebu.
Pridonijeti zaštiti okoliša idealno bi bilo uvođenjem viših normi emisije ispušnih plinova za sva vozila no to je ipak nerealno očekivati s obzirom na financijsku situaciju dobrog dijela hrvatskog stanovništva. Glavnina vozila na našim prometnicama normi je Euro3 i Euro4, i to je hrvatski prosjek. U vozila norme Euro6 spadaju ona od pet godina starosti i mlađa, a tvrde upućeniji, autobusi te norme i to oni stari pet godina mogu se nabaviti za otprilike 150 tisuća eura što, realno, za autobusere predstavlja (pre)veliko ulaganje.
- Ekologija je u svakom slučaju dobro došla samo nije dobro da se s njom manipulira – ističe prof.dr.sc. Marušić.

image
Autobusi iskrcavaju goste na Pilama



Podsjetimo, JP Libertas nedavno je nabavio zglobne autobuse tzv. harmonike kojima se namjerava prevoziti goste s kruzera na relaciji Gruž - Pile preko Boninova.

image
Harmonike će prevoziti goste s kruzera


Autobuseri koji prevoze putnike s kruzera mogu do Pila i Zagrebačkom ulicom gdje će im se omogućiti zaustavljanje u skladu s odredbama već spomenute Odluke koja će doživjeti izmjene i dopune. Tako će, objašnjavaju u Gradu, zaustavljanje i parkiranje na parkirnom prostoru platoa Pila u svrhu prijevoza putnika s brodova na kružnim putovanjima iz Luke Gruž na Pile, biti moguće pod uvjetom da je isključivo unaprijed putem web aplikacije plaćena naknada'. Obvezna je i rezervacija termina parkiranja i zaustavljanja za iskrcaj kao i za ukrcaj putnika te upis registarske oznake vozila na kojeg se plaćena naknada odnosi ili je ishođen pokaz odnosno vinjeta. Nju pak mogu ishoditi turističke agencije, vlasnici vozila, pravne ili fizičke osobe, obrtnici, kojima je dodijeljena koncesija Lučke uprave Dubrovnik - za autobuse i osobne automobile (8+1) u svrhu organiziranog prijevoza putnika s kruzera na Pile. Naknada za pokaz ili vinjetu iznosit će 17 tisuća kuna, a korisnik prava na nju može kupiti minimalno 10 vinjeta.
Grad namjerava uvesti i sustav tehničkog uređenja prometa te upravljanje prometom putem elektroničkih sustava i video nadzora.
18. travanj 2024 10:30