StoryEditor

VLASNIK TURISTIČKE AGENCIJE ‘DUBROVNIK TRAVEL‘ DANIEL MARUŠIĆ Pomirimo se, ove godine doći će nam samo gosti niže kupovne moći

Piše Anđelka Kelava
9. svibnja 2020. - 00:55
Arhiv Dubrovačkog vjesnika
Još je neizvjesno hoće li ili neće biti turističke sezone. Kakva su vaša predviđanja, možemo li u ovakvoj situaciji drastičnih epidemioloških mjera ipak nešto učiniti i na neki način spasiti sezonu?

Turističke sezone će biti, ali u kojem obliku to je neizvjesno, te tko će sve moći doći do Dubrovnika ne znamo zbog mnogih faktora koji mogu utjecati na sezonu. Situacija se mijenja iz dana u dan, sve dok EU ne donese rješenja o standardizaciji avio prometa a kojemo Dubrovnik najviše ovisi. Zasada je najbolje slati pozitivne poruke iz Dubrovnika, o malom broj zaraženih, o padu broja, o povijesti Dubrovnika (Lazareti i slično), foto i video materiajali koji dokazuju da se život vratio na ulice Grada. Sezonu na koju smo navikli nećemo dugo vijdeti opet ali možemo očekivati dolaske gostiju iz okolnih država i tradicionalne stalne goste. Vjerojatno malo više autogostiju nego inače. Opet sve ovisi o mjerama koje EU i RH dogovore, jer druga tržišta, drugi kontinenti, mislim da se neće moći vratiti prije 2021.

image
CROPIX


Zasada je najbolje slati pozitivne poruke iz Dubrovnika, o malom broj zaraženih, o padu broja, o povijesti Dubrovnika (Lazareti i slično), foto i video materiajali koji dokazuju da se život vratio na ulice Grada.


Koliko su dobre Vladine mjere za spas gosodarstva? Je li Vlada na vrijeme reagirala ili je trebalo nešto više učiniti?

Mislim da su mjere preventivnog karaktera, međutim, koliko vidim, nedostaju mjere za buduće razdoblje tj sve do 2021. Svakako bi dobro došlo smanjivanje troškova tvrtkama kako bi mogli zaposliti tj zadržati što više ljudi, i biti konkurentni jednog dana kad se opet sve granice EU otvore. Vlada je reagirala na vrijeme što se mjera tiče, ali kako kažem, sad je potreban team koji će snažno kreativno i kvalitetno okrenuti kormilo prema novim standardima. Ne možemo se vratiti na isti sistem koji dokazano nije funkcionirao tržišno, sad to vidimo. Nadam se da velikih negativnih posljedica neće biti na građane RH ni na tvrtke, sad je prilika da moderniziramo i liberaliziramo Hrvatsku.

Može li se govoriti o nekim iznosima, koliko prihoda su već izgubile turističke agencije s područja Grada?

Pa iskreno mislim svi su izgubili sigurno svoje prihode za prvih 6 mjeseci, što je nekim agencijama npr kao nama Dubrovnik Travelu, specijaliziranim za kongresnu & insentive industriju, oko 60 posto godišnjeg prihoda. Ostale agencije koje samo rade ljeto će također imati posljedice, jer neće moći opstati s malim brojkama koje će donIjeti ljeto i mali dio jeseni. Moramo biti svjesni da će klijenti, koji će dolaziti u Dubrovnik ove godine, biti manje kupovne moći.

image
CROPIX


Dubrovnik Travel je specifična agencija koja se bavi event turizmom, je li vam stoga još teža sitaucija?

Da, nama će itekako biti teško se vratiti na normalno poslovanje, jer se bavimo upravo tom vrstom posla koja okuplja mase, grupe. A standardi za grupna putovanja, kongrese i evente će se donositi tek kad se skroz smiri situacija. Grupe otkad krenu na putovanje, pa dok se ne vrate doma, su kako sada znamo, najrizičnije. Tako da očekujemo povratak tek 2021. ako se situacija u svijetu stabilizira do kraja 2020.

Puno toga danas još je neizvjesno. Ali iz dana u dan barem kod nas je izgledno da situacija je bolja, pa to je trenutno najbitnije, u prednosti smo s drugim konkurentnim nam destinacijama, a to mnogo znači!


Jesu li i vama kao i ostalim agencijama uglavnom otkazani aranžmani i računate li da će se ipak jedan dio realizirati?

Otakazano je dosta toga, nešto je prebačeno bilo za jesen, pa opet otkazano. Sad ili se otkazuje ili se prebacuje za 2021. Jedan dio će se realizirati ali ove jeseni teško, kako dani idu, sve je više jesen također neizvjesna. Pravila putovanja za grupe sigurno će biti teško ostvariti u 2020.

Prema nekim informacijama, primjerice u nautičkom turizmu, su se sami organizirali i pokušavaju nekim svojim mjerama privući goste. Jesu li se i turističke agenicije na sličan način organizirale i je li vas iz Ministarstva kontaktiraju i pitaju za mišljenje u provođenju mjera?

Zasad samo neke ankete ispunjamo. Hrvatska turistička zajednica nas nije kontaktirala, kao ni Ministarstvo turizma. Strukovne udruge su nešto aktivnije ali ništa specijalno. Mi se nećemo osloniti na njihove akcije, već kao i inače sami ići naprijed na trižšte svojim mjerama kad budu uvjeti omogućeni. Ipak svaka agencija danas je više manje neovisna i ima svoja tržišta, svoje sisteme prodaje, marketinga tako da unifikacija agencija je stvar prošlosti.

image
Arhiv Dubrovačkog vjesnika


Kako komentirate izjave nekih turističkih djelatnika da će koronavirus napraviti selekciju među turističkim agencijama, odnosno da će opstati samo najbolje.

Dijelom se slažem s tom izjavom, to nije samo pravilo kod agencija, to je pravilo modernog pristupa poslovanju, onaj tko radi posao dobro, tko je računao da stabilnim poslovanjem gradi i zalihe za "crne dane" I tko je dobro postupao sa svojim ljudima, pa će ti ljudi imati razumjevanje i biti solidarni, takvi će sigurno lakše prebroditi ovakvu krizu. Tu ne igra uloga veličina agencije, jer smo svjedoci da i u dobrim vremenima su mnoge velike agencije krahirale, bankrotirale te za sobom ostavljale loš image ostalim agencijama koje su sigurno i uspiješno poslovale. Teško je bilo i kad je bilo Kosovo 1999., financijska kriza 2008. itd... I tu su se mnoge agencije ugasile. A opstale su stabilnije. Ne nužno velike. Ova jesen i zima koja dolazi će biti jako težak period za mnoge agencije, čak i one najstabilnije i najveće ili kako god ih tko nazvao.

Ova jesen i zima koja dolazi će biti jako težak period za mnoge agencije, čak i one najstabilnije i najveće ili kako god ih tko nazvao.


Budući da je Dubrovnik Travel član više svjetskih turističkih udruženja, pretpostavljam da ste u kontaktu s njima. Kakva su njihova razmišljanja i predviđanja?

Mnogi rade intenzivno na informiranju svoji članica o trenutnoj stuaciji kako i o predviđanjima stručnjaka, te medija. Radi se i na dodatnoj online edukaciji, što je prilika da od kuće naučite neke nova ili obnovite stara znanja. Također radi se na razmjeni informacija o mjerama koje sve druge vlade i insitucije uvode kako bi se tržište ponovno pokrenulo.

image
CROPIX


Iz resornog Ministarstva najavljuju takozvane Covid putovnice. Kakvo je vaše mišljenje o tome?

Nisam mnogo čitao o tome, pa nisam upućen. Mislim da to nema smisla, svaka država vodi svoju politiku,teško će se išta u tom smjeru standardizirati. Česi i Mađari žele svoje građane zadržati doma da ne troše vanka, naši ne putuju jer nismo velika nacija niti imamo tradiciju putovanja ljeti. Danci i Njemci će ostati doma solidarni. O Talijanima nećemo ni razgovarati. Španjolci također. UK tek prolazi kroz težak period. Amerika je bye bye za 2020.

Mjere Grada su preventivne
Je li se naš Grad pravilno postavio prema turističkoj djelatnosti i ponudio sve što je trebalo kako bi se pomoglo svima kojima je ta pomoć potrebna u ovoj krizi?

Trenutno je teško reći i teško nešto planirati kako kome na koji način i s koliko pomoći, jer se ne zna kraj ovoj situaciji. Mjere su preventivne, mislim da svaki dan donosi neku novu informaciju prema kojoj Grad može donositi odluke i pomagati svim turističkim subjektima u Gradu, ako ništa barem otpisom troškova jer kako trenutno nitko od nas nema prihode tako ne možemo ni plaćati troškove. Nama je najbitnije zadržati što više ljudi ali mislim da agencije ako i tu ne budu mogle dalje pratiti situaciju i ne mogu iz svojih rezervi zadržati ljude, a ako se situacija ne poboljša i ako ne bude ništa od sezone, da ni Grad ne može pomoći tome. Mnogo bolju sliku ćemo imati ove jeseni.... jer onda će biti još jedna duga zima ispred nas.


Bi li uvođenje avionskih koridora moglo spasiti sezonu?

Bojim se da je sad rano o tome pričati, još se ni avioindustrija nije stabilizirala, još ne znamo kakve će sve uvjete i standarde putnici trebati poštivati, mnogo toga je neizvjesno. Ideja je dobra, ali puno toga je upitno u tom segmentu, a da ne govorim o prijevozu vlakovima, busevima. I kako će se uopće moći boraviti u nekom hotelu, koji će biti standardi te hoće li HR standardi biti EU standrdi ili WHO standardi, hoće li UK gost prihvatiti HR standarde itd. Puno toga danas još je neizvjesno. Ali iz dana u dan barem kod nas je izgledno da situacija je bolja, pa to je trenutno najbitnije, u prednosti smo s drugim konkurentnim nam destinacijama, a to mnogo znači!
#DANIEL MARUŠIĆ
loading...

Izdvojeno

31. svibanj 2020 08:19