StoryEditor
Turizam i gospodarstvoVINO JAČE OD KORONE|

UČINILI POŠIP PONOVNO VELIKIM Smokvička priča o uspjehu - vrijednost izvorne otočne sorte prepoznali mladi stručnjaci, pomogli im švedski ulagači

Piše Dora Lozica
22. studenog 2020. - 13:19
Trio koji pobjeđuje: direktor vinarije Igor Radovanović, voditeljica kušaonice Marina Salečić i enolog Nikola MiroševićDora Lozica, Merga Victa
Nekad poznata vinarija i Poljoprivredna zadruga Smokvica koja je u najboljim godinama proizvodila i do milijun boca godišnje, doživjela je tipičnu hrvatsku priču. Dvije berbe nisu plaćene Smokvičanima koji su dostavljali grožđe nakon čega vinarija završava u stečaju.

Prije dvije godine vinariju za dva i pol mijuna kuna kupuje privatni investitor, švedski financijski fond „Zhoda Investments“ s ciljem da nekadašnjoj glasovitoj vinariji i sorti vrati stari sjaj. Taman kad je novoj vinariji Black island winery s novom etiketom pošipa Merga Victa krenulo, nastupila je svjetska pandemija koronavirusa. No, u naravni Smokvičana nije da se žale, a ni da odustaju kad je teško.

image
Dora Lozica, Merga Victa


U prostorijama vinarije primio nas je direktor i enolog, dipl. inženjer agronomije i rođeni Smokvičanin Igor Radovanović. Nekad derutna i ruševna zgrada danas je poprimila industrijske trendovske obrise s modernom kušaonicom po svjetskim standardima koja se prije pandemije nametnula kao omiljeno okupljanje mladih otočana uz dobru glazbu i još bolju kapljicu.

Bila je ovo teška godina, priznaje nam Igor, ali i dobra godina u mnogočemu. Pošip Merga Victa osvojio je nekoliko prestižnih nagrada, a prodaja je realizirana izvan njihovih očekivanja. Da je to sve moguće baš u Smokvici, Igor je znao još 2016. kad je nagovorio švedske investitore da kupe smokvišku vinariju.

„Investitorima su me angažirali 2016. godine za procjenu vinograda u Šibeniku. U međuvremenu je došlo do razrješenja stečajnog postupka u Smokvici te se otvorila mogućnost kupnje vinarije što se na moj nagovor i dogodilo 2018. godine. Tržištu smo se prestavili na ljeto 2019. godine, 2020. godina je trebala biti prva ozbiljna, formativna godina, no u vrijeme kad smo dogovarali kupce i popunjavali vinske liste krenula je pandemija Covida-19. Ipak, naš se trud isplatio. U odnosu na loša predviđanja ostvarili smo dobre rezultate, otprilike 50 posto planirane prodaje prije pandemije“, priča nam Igor te otkriva kako se ove godine Merga Victa našla na stolovima Kanade, Švedske te gotovo svih zemalja EU pa tako i Italije i Francuske.

Covid je poremetio i nova ulaganja u infrastrukturu. Uz modernu kušaonicu, za proljeće ove godine bila je planirana i rekonstrukcija krova i vinarije budući da smokviški enolozi rade u improviziranim uvjetima. Kako su komercijalne banke stale s finaciranjima, planovi su prebačeni za proljeće sljedeće godine, ali i improvizirani uvjeti ove su godine Merga Victi donijele zavidne nagrade.

image
Glavni moto vinara je „Make pošip great again“
Dora Lozica, Merga Victa


„Nakon samo dvije berbe, ove se godine možemo pohvaliti značajnim rezultatom na najprestižnijem svjetskom natjecanju vinara Decanter 2020. Osvojili smo srebro za pošip Merga Victa berba 2019. i broncu za naš niži brend The Dalmatian Dog pošip. Osim toga, naša sestrinska vinarija Testament iz Šibenika osvojila je dvije zlatne medalje, jednu za niži brend The Dalmation Dof Babić te za pošip Testament. To je ujedno i prva nagrada za pošip van otoka, odnosno na sjeveru Dalmacije, a pošip je ove godine na Decanteru osvojio pet medalja. To govori koliko je pošip značajna i sjajna sorta, zaista ima veliki potencijal i lepezu mogućnosti kakvo vino napraviti“, objašnjava Igor.

Merga Victa je svježija varijanta pošipa, laganije bijelo vino za svaki dan, zlatno žute boje i punog, balansiranog okusa. Za njegov balans zaslužan je enolog Nikola Mirošević, priča nam Igor, a uz njih dvojicu radni tim čini i Marina Salečić, voditeljica kušaonice. Mali tročlani tim zadužen je za gotovo sve poslove u vinariji, a osim posla, ne nedostaje im ni pozitivne energije, kaže Igor. Imaperativ je imati kvalitetno vino, no bez dobre prezentacije i brendiranja dobro vino ne garantira uspjeh, ističe Igor koji je nakon 10 godina podruma enološku priču zamijenio izazovima marketinga, brendiranja i prodaje.

Osim pošipa Merga Victa, u smokviškoj se vinariji proizvodi još i niži brend The Dalmation Dog s pristupačnijom cijenom. U planu su ozbiljnije varijante pošipa kao što je sur lie u drvenim bačvama, a skuplje će vino svjetlo dana ugledati na ljeto 2021. godine. Osim vina, u planu je proizvodnja varenika, kvasine i manjih serija drugih sorti.

image
Vinarija na Korčuli
Dora Lozica, Merga Victa


Proizvodnja smokviške vinarije je još uvijek sramežljiva. Black island winery otkupljuje kontrolirano grožđe od petnaestak Smokvičana, otkupi se 40 tona grožđa godišnje, a proizvede oko 40 tisuća butelja. Igor nam otkriva desetegodišnji plan vinarije - proizvoditi pola milijuna butelja godišnje te otkupljivati sve tržišne viškove u Smokvici. Doživjela bi tako Smokvica ponovno združnu slogu unutar jedne jedinstvene etikete koja bi se onda pomno prezentirala i plasirala na svjetsko tržište.

„Naša je želja vratiti pošip na svjetsku scenu. U Hrvatskoj svatko zna za pošip, ali u inozemstvu smo nepoznanica. Naš izvoz je neuredan i baš sad radimo jedan projekt suradnje vinara iz Slavonije, Istre i Dalmacije kako bi se zajedno predstavili svjetskom tržištu. Naš je glavni moto „Make pošip great again“, mislimo da pošip to i zaslužuje“, naglasio je Igor.

Merga Victa u prijevodu znači „put preko vode“, a referira se na smokviška polja bogata vodom, izrazito plodna i za vrijeme velikih suša kad pošip zadrži svoju bujnost. Kvaliteta autohtone otočne sorte pruža vinarima beskrajne mogućnosti, kaže Igor, pa tako i odmak od teških južnih vina i proizvodnju laganijih, svježih vina koja su bliža svjetskim trendovima. Sudeći prema planovima, pošip čekaju dobre godine.

Bogata vinska scena
„Otočna vinska scena je sjajna, možemo govoriti o velikim poboljšanjima u posljednjih 20 godina. Na otoku danas imamo paletu mladih, obrazovanih vinara koji su definirali Korčulu kao vinsku dinastiju.

Ne radi se samo o pošipu kao sorti, tu je i Lumbarda s autohtonom sortom grk i vinarima Popić, Zure, Bire, tu je Čara s braćom Krajančićima i Lukom Krajančićem, Smokvica s nizom mladih vinara popt Kunjašića, Miline, Didiovića pa sve do Blata i Bačića.

Naravno, nismo dali naš maksimum, moramo i možemo bolje i sigurno ćemo napraviti bolje. Našu šansu vidim u složnosti da brendiramo otok svi zajedno kao enološku destinaciju“, komentirao je Igor vinsku scenu na otoku.
loading...

Izdvojeno

22. studeni 2020 13:22