Svakim danom red letenja sve je dulji. Samo da potraje, kažu u Zračnoj luci Dubrovnik koja se na sveopću radost nakon pandemijskog propuha od lipnja počela fino puniti.
- Trenutačno nas 41 aviokompanija povezuje s 57 destinacija diljem svijeta. U kolovozu ćemo imati 44 aviokompanije s ukupno 66 destinacija. Momentalno smo na 35 posto prometa u odnosu na 2019. i na nešto više od 40 posto aviooperacija. Svakog dana je sve bolje. Otvaranje tržišta Velike Britanije trebao bi nas maksimalno približiti razini 2019. godine. Broj rotacija i putnika sa svih tržišta ipak je znatno manji nego tada, zbog covid- krize. Avijacija je tom krizom jedna od najpogođenijih industrija a prvenstveno zbog restrikcija na granicama i straha od zaraze manji broj putnika se odlučuje na internacionalna putovanja - ističe direktor Sektora komercijalnih poslova Zračne luke Dubrovnik Ivan Maslać.
Zna biti naporno
Dodaje kako British Airways i Easy Jet UK već lete, a od ove subote 24. srpnja očekuju prve dolaske zrakoplova jet2.com te koncem srpnja i TUI UK. Do 31. srpnja očekuju 47 letova iz 11 britanskih destinacija uz kapacitet od 8.500 sjedala, a u prvih deset dana kolovoza još 60 letova kapaciteta 11.300 putnika!
Kakav je jedan postcovid radni dan u Zračnoj luci, provjerili smo iz prve ruke u điru aerodromom. Po iskrcaju iz zrakoplova putnici prvo traže infopunkt na kojem radi Mia Vezilić. Buduća je studentica arhitekture zadovoljna poslom, iako zna biti naporno jer je putnici 'zaspu' pitanjima istovremeno
- Najčešće ih zanimaju iste stvari: kako do grada, koliko koštaju taksi i autobus, koje znamenitosti posjetiti. Europljani su većinom pripremljeni, ali ima i onih koji kao da su pali s Marsa i očekuju da im se sve servira. Pitaju gdje je rent-a-car, iako su na 10 metara od aerodroma. Jedan turist me pitao gdje može kupiti dozvolu za ribanje- priča Mia.
Nije lako biti taksist
Čilipski taksisti, inzistirajući na anonimnosti, tvrde da, iako je ove godine 20 posto više prometa, to tek petina prometa iz 2019.:
-Troškovi su nam barem 10 posto veći i radimo za samo 10 posto zarade od preklani. Za svaku vožnju sad moramo čekati 4 do 5 sati, a tko ode nešto doma pojesti, ostane bez putnika te iznova čeka. Uz to su kava i sendvič preskupi - negoduju nam taksisti i mole da posredujemo:
-Prema novom zakonu, taksi vozilo ne smije biti starije od pet godina. Ali, bilo bi dobro da država produlji potpore za barem godinu. Jer, u ovom poslu morate imati bolje i vozilo, ne jeftinije od 25 do 30 tisuća eura. Nakon pet godina ga možemo prodat' za najviše 8 tisuća eura, što znači da smo izgubili barem 150 tisuća kuna! Kako vratiti te novce? Apsurdno je što Mercedes od 6 godina ne možete koristiti, a možete taksirati s Dacijom starom 4 godine! Ispada da radimo samo da kupimo novo auto. Neka ministrar Butković da recept. Bez pomoći ne možemo opstati, posebno oni koji su podstanari, takvima slijedi zatvaranje obrta - žale nam se taksisti.
Pohodili smo i Croatia polikliniku koja u Zračnoj luci ima prostor za brzo antigensko testiranje i PCR- test putnika i drugih osoba. Rade od 1.lipnja, a od voditeljice pravnih poslova i marketinga Maje Tucaković doznajemo da je testirano na tisuće osoba:- Vikendom se testira više od 400 gostiju, a osim putnika u zračnom prometunavrate nam i gosti koji nisu vezani za aerodrom. Svi su jako zadovoljni što test mogu obaviti nedjeljom i blagdanima, a kod povećanog bookinga angažiran je veći broj djelatnika te je čekanje u redu svedeno na minimum - otkriva Tucaković koja povećanja udjela pozitivnih testova povezuje s proporcionalnim povećanjem broja testiranja. Srećom, mali postotak pozitivnih u odnosu na broj testiranih.
Putnici i covid testiranje
A što o svemu misle putnici, kakvi su dojmovi? Ako je suditi prema njihovim reakcijama, imamo se čemu nadati u budućnosti:
-Bili smo deset dana, kombinirajući hotelski s privatnim smještajem. Vrlo smo zadovoljni boravkom a putovali smo iz Splita za Plitvice, Ičiće i Zadar te ovdje došli renta-a-carom. Svakako dolazimo ponovno jer je ostalo još mnogo toga lijepog za vidjeti. Želimo obići i i Hvar jer smo čuli da je divan- kažu Nizozemci Paul i Rosanne:
-Preko Frankfurta smo došli iz Wahington D.C.-a. Bilo je dosta peripetija s papirima zbog pandemije, morali smo se testrirati i popuniti formular. Provest ćemo dva tjedna kod moje none Stane Dušilo na Šipanu i u Dubrovniku. Volimo Elafite i dolazimo redovito- kažu učenica Eden Cavich i studentica Camille Dušilo koje ljetuju s prijateljem, vodoinstalaterom Garethom.
- Odsjeli smo u privatnom smještaju u Dubi Konavoskoj. Razlog nije strah od korone nego želja za mirom i opuštanjem. Ovo nam je prvi obiteljski posjet Hrvatskoj, a s djecom nismo željeli u hotel koji vas veže za isto mjesto. Ovako se osjećate slobodnije, uz bazen. Imate jako lijepu zemlju i ukusne specijalitete, sve nam se svidjelo. Inače se djeca ne vole voziti, ali sljedeći put želimo bolje upoznati Dubrovnik i Cavtat te se okupati na Pasjači. Kad djeca malo porastu, razmišljamo o izletu na Elafite, čuli smo da su krasni - kažu nam Belgijci Mieke i Davy sa sinovima Lewisom i Sethom.
Na kraju našeg posjeta, domaćin Ivan Maslać podsjeća kako je lani generalna avijacija, odnosno poslovni i privatni zrakoplovi, postavila rekord, a ove godine su još bolji: ima ih 98 posto više nego lani! Vjerojatni razlog je veći broj megajahti u našem akvatoriju za koje su ponegdje u Sredozemlju postojale restrikcije. U Čilipima je također mnogo parkirnih mjesta za te zrakoplove, zbog čega je ZLD konkurentnija od mnogih:
- Taj podatak koristimo maksimalno komercijalno. Sve je, naravno, rezultat rekonstrukcije Zračne luke Dubrovnik EU-sredstvima. Zbog nje smo izuzetno konkurentni na tržištu poslovne avijacije, imamo bolju uslugu i na komercijalnim linijama, a tijekom covid-19 krize pojačanje kapaciteta terminala, tako da možemo opslužiti veliki broj putnika u dolasku i odlasku. Da to nismo učinili, bili bismo u težoj situaciji- kaže Maslać i otkriva kako teku pripreme za uvođenje Shengena zbog čega će se terminal drugačije koristiti. Dosad je omjer domaćih i stranih dolazaka bio 10:90, ali će se izmjenom režima to donekle promijeniti te se planiraju izmjene na postojećem terminalu. Dokumenti za nove natječaje se kompletiraju, a rade se na 10 do 15 godina unaprijed!