StoryEditor

PREDSJEDNICA UDRUGE RAGUSA BUS: Bankama se Covid ne događa, od poduzetnika traže projekciju poslovanja za 2021.? Pa nismo baba Vanga!

Piše Maja Rilović Koprivec
12. veljače 2021. - 12:37
Vesna LukićBozo Radic/Cropix

Predsjednica Udruge povremenih prijevoznika Ragusa Bus Vesna Lukić blagdan sv. Vlaha provela je u Zagrebu na prosvjedu koji je organizirala Udruga glas poduzetnika. Nije to prvi puta da dubrovačka udruga sudjeluje na prosvjedima od kada je njihovo poslovanje zbog pandemije svedeno na nulu, a sve obveze ostale za platiti. Razgovaramo u kakvim su problemima autobuseri i poduzetnici u turizmu, agencije poput njene i zašto država u novoj pandemijskoj godini mora reagirati na njihova traženja.

Lani ste tražili moratorij na kredite, nešto ste postigli, država je odobravala Hamag kredite, no situacija je i dalje teška?

- S bankama se postigao moratorij na kredite koji je za nas nepovoljan jer je kamata na moratorij između 18. i 35 posto, pa će sve ono što nam je do sada bilo teško od 1. ožujka bit će još teže jer tada ističe moratorij i moramo platiti u cijelosti cijelu kamatu na moratorij. To je van pameti. Evo moj primjer: na kredit za koji je mala rata 2400 kuna, kamata na moratorij bila je 990 kuna. Mi jesmo lani dobili moratorije i hvala i bankama što su nam to omogućili, ali sve što smo tražili od države jest, da nam pomogne u pregovorima s bankama i leasing kućama da nam se smanji kamata na moratorij. Nismo bježali od obaveza plaćanja. Što se tiče povremenog prijevoza situacija je najgora jer su tu radi o ogromnim brojkama, nije isti trošak jednog autobusa i laptopa u nekoj agenciji. Od dugova nitko ne bježi, a Vlada nije napravila apsolutno ništa.

image
.
Bozo Radic/Cropix

UGP tvrdi da samo privatni sektor snosi težinu krize i da je pomoć države tek tolika da se ne poveća broj nezaposlenih.


Bankama i javnom sektoru pandemija se ne događa. Mi smo prošli cijelu 2020. godinu bez da smo i jedan dan bili blokirani, bez kašnjenja i opomena, dobili smo Hamag Bikro kredit, no banka nam neće produljiti dozvoljeni minus na računu tvrtke. Zašto? Jer nismo ostvarili očekivani promet! Zadnji nalog koji su moji autobusi imali bio je 26. studenoga 2019. što je strašno, a u banci vam 2021. godine, nakon što ste preživjeli 2020. bez blokade, mrtvi hladni kažu kako vam ukidaju minus jer niste ostvarili očekivani promet?! Nadalje, od nas traže projekcije poslovanja u 2021. godini. Pa to može znati samo baba Vanga! Tko može napraviti projekciju poslovanja za 2021. kada to ovisi o pandemiji, o Stožeru RH, o epidemiološkoj slici, procijepljenosti i ovdje i na našim emitivnim tržištima, a najmanje ovisi o nama? Sve to banke ne dira. To je očit primjer koliko se bankama lizing kućama i javnom sektoru Covid nije dogodio. Očito je kako je privatni sektor taj koji ima na svojim leđima iznijeti ovu Covid katastrofu. Upravo je zbog toga i nastala Udruga glas poduzetnika, od male grupice na Facebooku do Udruge od 16.000 članova koja raste svaki dan.

Koliko pomažu Hamagovi Covid krediti?


- U početku nam se govorilo kako ćemo dobiti neka bespovratna sredstva kao što su druge države i davale svojim poduzetnicima. I Federacija BiH je dala bespovratna sredstva, a Hrvatska nije. Izraz bespovratna sredstva postali su Covid krediti. Sada smo u situaciji da podižemo Covid kredite da bi mogli plaćati, ne ove kredite koje imamo nego državi njeno. Kreditom Hamaga koji sam dobila ne mogu plaćati druge kredite nego samo telefon, najam, knjigovodstvo itd. Onda se dogodi situacija gdje ne možete dobiti kredit jer niste likvidni, a niste likvidni jer je stanje u državi ovakvo kakvo jest pa smo u začaranom krugu. Jedino što je dobro jest da su se u Hamagu ubrzali pa se krediti brže dobiju jer smo ranije čekali i pola godine.

Pile na čekanju

Jesu li se zbog pandemije riješili problemi autobusera i Grada Dubrovnika po pitanju Pila?

To je trenutno palo u drugi plan no cijela ta ideja gradonačelnika o uvođenju Libertasovih transfera je ostala. To je protuustavno i nešto što ne može zaživjeti. Iako u Hrvatskoj nismo zadovoljni našim sudstvom, dok god je nešto protuustavno vjerujemo da će pravna država proraditi.


Jesu li leasing kuće već počele preuzimati autobuse? Da u Dubrovnik 1. travnja uplovi jedan veliki kruzer kako bi ga primili? Ima li dovoljno kvalificiranih vozača, vodiča, ili su oni već otišli za drugim poslovima?


- Jesu, leasing kuće su počele oduzimati vozila. U Dubrovniku je situacija još povoljna jer je određeni broj poduzetnika dobio Covid kredite pa preživljavaju, a ako turizam krene ljudi će se zadužiti na bilo koji način samo da registriraju autobuse i da mogu raditi. Svi koji su ulagali u vozni park, dok god su vozila u njihovom posjedu, će pokušati raditi. Da dođe kruzer, svi bi bili na raspolaganju. Što se tiče vozača manji broj je bio otišao u Njemačku raditi, no kako je i gore nastupio lockdown vratili su se. Mi moramo raditi i pripremati sezonu kao da se ništa neuobičajeno ne događa.

Jeste li se uključili u inicijativu Rebrand Dubrovnik, koji vode vaše dubrovačke kolegice?

- Nisam uključena u rad Rebranda, no mislim da je važno da se i u ovoj situaciji nešto radi. Ono što sam napravila za sebe, budući sam vodič za engleski, španjolski i francuski jest vodič za Dubrovnik na francuskom jer do sada za frankofonsko tržište nije bilo ništa takvo. Pišem blog na francuskom, aktivna sam na društvenim mrežama, pripremam a la card programe, a s kolegom Ninom Kneževićem radim virtualne ture o Dubrovniku i to smo plasirali na francusko tržište. Ne može se taj posao i prihod uspoređivati s ranijim, no nevjerojatno je koliko je za zdravlje važno da se nešto radi. Također mislim i da bez ulaganja u vlastitu promociju neće biti posla. To i mene vodi kroz Covid katastrofu, da kad jednom turizam krene budem dovoljno pozicionirana da imam posla.

image
.
Bozo Radic/Cropix

Svi tvrde kako je pandemija trajno promijenila globalni turizam, da će gosti uz sigurnost tražiti manja i bliža mjesta, intimnije grupe, posebnu ponudu skrojenu po mjeri gostiju kakvu je pružala vaša agencija Unique Collection? Je li tome tako?


- Mislim da će upravo to, male privatne grupice izvući sezonu. Francuzi recimo puno putuju vlastitim automobilima, i očekujem da će i putovanja biti takva, u vlastitom aranžmanu, male grupice koje će tražiti osamu i manja mjesta. Sve to ovisi o procijepljenosti, našoj i njihovoj. Pratim što se događa u Francuskoj i svi jedva čekaju trenutak kada će putovati. Njihova primanja još su dovoljna da financijski mogu putovati, jer im je njihova država osigurala primanja na 80 posto njihove redovne plaće, a ne na minimalac ili 4000 kuna kao kod nas. To je velika razlika. Mislim da će u turizmu uvijek biti svega, i da svaki vodič i svaki prijevoznik ima svoga gosta, da će svatko imati posla. Agencija ima previše, no u Dubrovniku i nema drugog posla izuzev turizma.

Izdvojeno

01. ožujak 2021 20:07