StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoRAZGOVOR S POVODOM |

MIHO BORKOVIĆ, IZVRŠNI DIREKTOR PHOBSA Ono što mi Konavljani radimo s Googleom radi još samo 5 tvrtki u svijetu

Piše Maja Rilović Koprivec
22. veljače 2021. - 18:20

Bavite li se turizmom u Hrvatskoj, gotovo je sigurno da su vaše rezervacije ostvarene kroz sustav dubrovačke informatičke tvrtke Phobs. Također je izvjesno da o ovoj tvrtki ne znate mnogo, iako posluje u više od 30 zemalja kao jedna od šest tvrtki u svijetu koje su radile na razvoju pilota Google Hotel Ads. Razlog je što smo u tvrtki kao Konavljani inače neskloni promociji, u šali kaže suvlasnik i izvršni direktor Phobsa Miho Borković, no činjenica je kako im je najveća promocija odrađeni poslovi i kaže, ekstremna učinkovitost zaposlenika.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Već ste godinama u vrhu uspješnih županijskih tvrtki, dobitnici ste i Zlatne kune za najuspješnije malo poduzeće, a i za prošlu ste bili i finalnom izboru – tko sve čini Phobs?

PHOBS je tim od tridesetak, domaćih mladih stručnjaka većinom iz Dubrovnika i okolice, čije su ekspertize IT i turizam. Sva rješenja koja na tržištu nudimo su plod rada našeg tima i nastala su u Dubrovniku. Kontinuirano ulazimo u nove projekte pa smo uvijek spremni popričati sa zainteresiranim profesionalcima iz sektora IT-ja i stručnjacima iz domene marketinga i prodaje u turizmu koji komuniciraju na više stranih jezika.

Čime se točno bavi Phobs, je li mu glavni posao izrada inovativnih softvera za platforme turističkih rezervacija? Što to podrazumijeva i tko su kupci vašeg softvera?

Phobs je osnovan 2004. godine. Od početka smo fokusirani na digitalizaciju prodajnih procesa u hotelima i kampovima. Koristeći našu cloud tehnologiju korisnici upravljaju čitavim online segmentom svog poslovanja. Spektar naših korisnika je raznovrstan, od vodećih regionalnih grupacija kao Valamar Riviera, Maistra, Plava Laguna, Aminess, BlueSun, Sava hoteli, Terme Čatež, Terme Krka, Montenegro Stars i mnogi drugi, preko velikog broja pojedinačnih hotela i kampova. Naša rješenja koristi i veliki broj online agencija.

Također smo ponosni što našu tehnologiju prepoznaju i svjetski poznati brendovi kao njemački ADAC ili nizozemski ANWB koji Phobs koriste za generiranje rezervacija u velikim projektima digitalizacije kamping industrije. U ovom trenutku smo prisutni u više od trideset zemalja, u kojima više od tri tisuće objekata koristi Phobs.

Uz razvoj rješenja, našim korisnicima pružamo kontinuiranu podršku i edukaciju kako bi naše alate iskoristili na najbolji i najproduktivniji mogući način.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Svjetsko, a naše

Digitalizacija u turizmu je zadnjih deset godina potpuna, već i pojedinačni ponuditelji usluga u turizmu, vodiči i iznajmljivači, koriste neku aplikaciju. Također je i sve više tvrtki koje nude vlastita rješenja?

Konkurencija je najbolja stvar koja vam se može dogoditi. Od samih početaka djelujemo na globalnom tržištu, a naši konkurenti su globalne kompanije koje usluge nude na svim tržištima na kojima smo i mi prisutni. Želja da svojim klijentima pružimo najbolje, je ono što nas uvijek vodi naprijed. Profesionalci u prodaji i marketingu u turističkom sektoru Hrvatske su izrazito napredni, te treba kontinuirano razvijati nova rješenja i mogućnosti sustava, kako bi se njihove prodajne strategije mogle podržati. Inovacija je ključna, to je i osnovni razlog zašto naši djelatnici dolaze iz oba sektora, turizma i IT-a, jer to je jedni način da klijentu pružimo vrhunsku uslugu. Digitaliziranje prodajnih procesa kontinuirano donosi nove mogućnosti.

Koliko je na vaš posao utjecao pad turizma? Kako ste odgovorili na tu situaciju koja nije samo hrvatska? Traže li vaši klijenti neka nova rješenja i nadogradnje vezane uz covid-19?

Dosta se može čuti kako je u ovoj krizi IT procvjetao, to se naravno odnosi na pojedine segmente IT-ja. IT u turizmu, kojim se i mi bavimo, prolazi kroz dosta turbulentno razdoblje gdje dijelimo sudbinu s kolegama iz turističkog sektora. Naša je prednost velika geografska disperzija tržišta, te postojanje niša na koje covid nije toliko utjecao kao na primjer kamping turizam.

Razvijaju li se u svijetu rješenja koja bi povezala turističke rezervacije s brojem oboljelih, odnosno cijepljenih na nekom području, ili nešto slično?

Ovo izazovno razdoblje traži od naših klijenata prilagođavanje prodajnih strategija novonastaloj situaciji. Mi smo tu da te strategije podržimo i pomognemo im da ih na najkvalitetniji mogući način komuniciraju gostima.

image
Tonci Plazibat/Cropix

Strogo smo fokusirani na rezervacije i na novitete koji se tu događaju. Mi smo jedan veliki 'hub' koji prima rezervacije sa svih mogućih kanala prodaje, od web-stranica hotela, Booking.coma, Googlea… Mi omogućavamo klijentima da svoju ponudu prikažu na cijelom Internetu. Mi smo jedna od šest kompanija na svijetu koja je s Google-om razvijala Google Hotel Ads uslugu. Bili smo dio toga Googleova pilota i pomoću nas hotel može staviti svoju ponudu sa svoje web stranice direktno na Google da ne plaća kampanje po kliku kao za klasične Adwordse, već samo proviziju za realizirane rezervacije To je jednostavni i mjerljivi marketing koji smo uveli i jedan od najjačih marketinških alata koji se trenutno koristi u hotelijerstvu. Osim nas u tom su Googlovu pilotu sudjelovale tvrtke koji imaju više zgrada nego mi zaposlenika kao npr, Travelclick i Sabre.

Digitalizacija je nezaustavljiva

Što ponuđači smještaja mogu očekivati u pandemijskoj sezoni – trebaju li nove aplikacije, softverska rješenja? Je li se pojavila potreba za nekim filterom u tražilici za podatkom je li cijepljen hotelski personal?

- To se još nije pojavilo. Mislim da ni mali iznajmljivač, ili Valamar s više od 50 objekata, nema previše izbora. Klijenti traže neke stvari i na to morate odgovoriti, a najčešće su u vezi cijene i isticanje čistoće, radi sigurnosti te fleksibilnost otkaza. Bitan je kontinuirani kontakt s gostima kroz sve dostupne komunikacijske kanale uključujući i društvene mreže.

IT sektor bilježi stalni rast, u 10 godina broj poduzetnika u djelatnosti računalnog programiranja porastao je za 165,3 posto, izračunali su u FINI, a računalne igre najbrže rastu i rade potpuno za izvoz. Kako će po vama izgledati budućnost sektora, kakva će se rješenja najviše tražiti?

Digitalizacija je nezaustavljiv proces. Cloud rješenja i umjetna inteligencija su dva termina koji se čuju u svakom razgovoru vezanom za IT industriju, ali u ovom poslu je kao i u svakom drugom. Ako imate proizvod koji nekome olakšava život, na dobrom ste putu.

image
Tonci Plazibat/Cropix

U zadnje vrijeme često se spominje razvoj i jačanje IT sektora u Dubrovniku kao grane koja bi nas izbavila iz monokulture turizma – gradonačelnik Franković najavio je i neke projekte na razvoju takve industrije. Infobip je iz Vodnjana, Novska razvija gaming industriju, a u nas već postoji i sveučilišno obrazovanje u računalstvu, dosta duga tradicija IT sektora koji radi rješenja za turizam. Kakve bi poticaje trebali osigurati za IT stručnjake kojih svuda nedostaje, odnosno kakvu infrastrukturu razvijati da bi se takve usluge ovdje razvijale?

Turistički rast Dubrovnika i okolice zadnjih deset godina, uz velike benefite koje je donio, povukao je za sobom rast troškova života i poslovanja. Ovom pitanju se treba pristupiti multidisciplinarno, od obrazovanja koje prati inovacije i razvoj pojedinih niša, do prihvatljivih troškova ukupne infrastrukture koja bi omogućila mladim firmama da lakše krenu. Ovo je naravno lakše reći nego učiniti. Dobra je inicijativa razmatrati projekte koji mogu pomoći razvoju IT sektora u Dubrovniku. Rado ćemo podijeliti svoja iskustva.

image
Tonci Plazibat/Cropix
21. travanj 2024 11:50