StoryEditorOCM
Turizam i gospodarstvoGUŽVA U ZRAČNOM PROSTORU|

Hoće li dolazak Ryanaira uzeti Dubrovniku veze sa Zagrebom?

Piše Kristina Filičić
25. travnja 2021. - 08:14
Ukoliko postignu komercijalne uvjete jednake onima koje je na MZL Zagreb dobio Ryanair, stvorile bi se pretpostavke da se dio tih sredstava usmjeri ka snižavanju cijena karata – poručuju iz CAZeljko Puhovski/Cropix

Niskotarifni avioprijevoznik Ryanair otvara bazu na Međunarodnoj zračnoj luci Zagreb. Iz metropole će se moći putovati po značajno povoljnijim cijenama, što je odlika svih 'low-cost' prijevoznika koji gaze konkurenciju tamo gdje dođu. Kako će dolazak najvećeg europskog niskotarifnog operatera utjecati na poslovanje Croatia Airlinesa, nacionalnog prijevoznika koji cijenom nikako ne može parirati Ryanu, naveliko se raspravlja. Nas na prometno odsječenom jugu posebno zanima kako će dolazak Ryanaira u Zagreb utjecati na Dubrovnik? Odnosno, ukoliko CA posrne pred konkurencijom, možemo li ostati bez cjelogodišnje veze sa Zagrebom?

- To se ne smije dogoditi. Država je regulator, zna što joj treba i tko treba prometovati. Neću razmišljati o scenariju da CA neće preživjeti, ali ukoliko se pojavi i takva prijetnja, postoje instrumenti. Lokalna samouprava s državom dogovori da se u to područje uvede drugi prijevoznik koji bi letio pod određenim uvjetima – kaže Tonči Peović, direktor Zračne luke Brač.

Jednom smrkne, drugom svane

Dugogodišnji menadžer u avijaciji koji je vodio više aerodroma, među njima i dubrovački, ukazuje na zanimljivu pojavnost baš u covid vremenu. Leasing kompanije vlasnice zrakoplova, kaže, rado ih daju novostvorenim aviokompanijama.

image
Dubrovnik nikako ne smije ostati bez dnevne veze sa Zagrebom. To bi bilo katastrofalno za cijelu regiju, smatra Peović nekadašnji direktor dubrovačke zračne luke
Bozo Radic/Cropix

- TradeAir, hrvatska privatna kompanija, uzima u leasing četvrti Airbus 320. Oni ne lete domaće linije, već čarter letove za druge, gdje ih se angažira. Ta kompanija može vrlo lako ući u operiranje ako se dogodi kakav poremećaj s CA. Trenutno su u osnivanju još dvije kompanije u Zagrebu. Dok nekome ne smrkne, drugome ne svane – znakovito opisuje moguću situaciju. Nove kompanije nemaju teret dvogodišnjeg neletenja i akumuliranja gubitaka, što su razlozi zbog kojih će, Peovićeva je procjena, gotovo polovica postojećih kompanija nestati s tržišta nakon pandemije.

Upitan sudjeluju li lowcosteri u domaćim letovima, predsjednik Udruženja zračnog prometa veli kako 'nije siguran da je ijedna europska država to dala niskotarifnom avioprijevozniku'.

- Kad govorimo o poslu lowcostera, bez obzira radilo se o Ryanu, Wizzairu, Norwegianu, Germanwingsu... oni uglavnom operiraju 'point to point', između dvije točke. Nisu mrežni operatori, ne nude krajnje povezivanje, niti postavljanje Dubrovnika na svjetsku mapu povezanosti – pojašnjava Peović pa će:

- Povezivanje Zagreba s Europom još se i može napraviti sa zamjenskim prijevoznicima koji već sad lete, međutim posebno je problematično što cjelogodišnje povezivanje, naročito Dubrovnika, a rekao bih i Splita, jednostavno nije moguće bez domaćeg prijevoznika. Ryanair i kad bi htio ne bi mogao ući u to tržište jer uglavnom ima avione do 200 sjedala koji nisu prikladni za zimsko operiranje gdje su potrebni avioni kao oni CA koji imaju 50 do 80 sjedala nekoliko puta dnevno.

Kraći let nije im opcija

- Za jedan sat leta sjedalo u zraku stoji od 80 do 100 eura. Prosječna Ryanairova cijena je oko 64 eura, s tim da Ryanair oko 10 posto prihoda ostvaruje u neavijacijskim prihodima, što tradicionalne aviokompanije ne rade nego samo prodaju letove. Kod tradicionalnih kompanija prosječna cijena karte je znatno veća, između 110 i 120 eura po satu – kaže Peović pa dodaje kako niskobudžetni prijevoznici imaju čitav niz načina kako uštedjeti:
- Imaju jedan tip zrakopolova i lete za destinacije koje nisu ispod sat i pol. Kraći let im ne odgovara jer je tad avion previše na zemlji, premalo u zraku.

Lowcosteri nisu nepoželjni na zračnim lukama no, dodaje, uvijek se 'vagalo da ne budu predominantni u odnosu na tradicionalne avioprijevoznike'.

- U Zagrebu je na krilima poticaja za nove rute ušao Ryanair s najavom 12 destinacija od kojih osam na kojima leti i Croatia Airlines. Ona će imati velike probleme za zadržati putnike na tim destinacijama. S jedne strane država pomaže CA da opstane za vrijeme covida, a s druge dolazi avioprijevoznik na glavnu zračnu luku koji teško konkurira Croatia Airlinesu i dovodi u pitanje njihovu stratešku poziciju. Da budem još otvoreniji, postoji Vladina Strategija zračnog prometa koja definira da će veći razvoj lowcostera uglavnom biti na sekundarnim zračnim lukama pa mi se čini da se u tom segmentu nije dobro čitala ili poštovala Strategija – ističe Peović koji je pet godina vodio i zagrebačku zračnu luku.

Žuto svjetlo

- Svjedočimo u desetljećima prije covida da je Ryanair ulazio u određena tržišta, Italiju, Španjolsku i Norvešku, napravio dobru pomutnju i poremetio ustaljene tokove. Nakon toga, kad se dovede u pitanje prijevoznika koji je tu operirao, opet se iz duopola ide u monopol. Znači, Ryanair ostaje jedini koji može diktirati uvjete.

Peović pojašnjava kako je liberalizacija tržišta dovela do gašenja nacionalnih prijevoznika koji nisu bili dovoljno efikasni. To je, kaže, žuto svjetlo i nama.

image
- Restrukturiranje u Croatia Airlinesu je nužno - kaže Tonči Peović, direktor ZL Brač
Duje Klaric/Cropix

- Restrukturiranje u Croatia Airlinesu je nužno. Imaju relativno malu flotu u odnosu na Ryanair, a vrlo je važno koliko kompanija ima sjedala u floti jer to joj osigurava jeftiniji proizvod – kaže Tonči Peović. O ulasku niskobudžetnog avioprijevoznika na hrvatsko tržište i mogućem negativnom utjecaju na dubrovačke zračne veze, zaključuje:

- Mislim da bi lokalna samouprava u Dubrovniku trebala biti oprezna, imati tijesnu suradnju s državom ali očito je da će ovdje biti određenih sukoba između Zračne luke Zagreb koja je pod koncesijom, Republike Hrvatske kao vlasnika Croatia Airlinesa koja sponzorira dosta gubitaka te kompanije i s treće strane putnika koji žele jeftinijeg prijevoznika. Ako se pravovremeno detektira moguća kriza, uvijek se može nači način za uključiti druge operatere jer Dubrovnik nikako ne smije ostati bez dnevne veze sa Zagrebom. To bi bilo katastrofalno za cijelu regiju.

CROATIA AIRLINES: Jednaki uvjeti - niže cijene karata

- Ne očekuje se značajan utjecaj na letove u domaćem prometu s obzirom da je irski prijevoznik najavio letove iz Zagreba u europska odredišta. Croatia Airlines i dalje je spremna osiguravati cjelogodišnju povezanost Dubrovnika sa Zagrebom u domaćem prometu, kao i međunarodnim letovima na kojima u određenim razdobljima godine postoji tržišna potražnja – odgovaraju iz Croatia Airlinesa na pitanje hoće li dolazak Ryanaira negativno utjecati na zračnu vezu Dubrovnika sa Zagrebom koja se zrakoplovima CA održava dva do tri puta dnevno, ovisno je li ljetni ili zimski red letenja. O konkurenciji Ryanaira, kažu kako su od osnutka suočeni s takmacima te će 'prilagoditi svoje poslovanje novonastalim tržišnim okolnostima'. Kao mrežni prijevoznik, dodaju, putnicima nude mnoge komparativne prednosti u odnosu na niskobudžetne prijevoznike, primjerice letove u najvažnije čvorišne luke, mogućnost vezanih letova u 150 odredišta diljem svijeta...
- Croatia Airlines očekuje da će s partnerima iz MZL Zagreb postići komercijalne uvjete jednake onima koje je dobio Ryanair, što bi stvorilo pretpostavke da se dio tih sredstava usmjeri ka snižavanju cijena karata – poručuju iz CA.

25. travanj 2024 14:56