StoryEditor
Turizam i gospodarstvoU SPAS STIŽU ČESI

Direktor aerodroma je optimističan: To je najsigurnija opcija, bez previše kontakata

Piše Sandra Barčoz/Slobodna Dalmacija
27. travnja 2020. - 13:30
Tonči PeovićBožo Radić/HANZA MEDIA
- Trebat će nam nekoliko godina za normalizaciju zračnog prometa zbog pandemije koronavirusa jer nitko od nas ne zna kada će ovo sve biti okončano, kada ćemo imati posljednjeg zaraženog! Pa trenutno nemamo ni standardizaciju postupanja u borbi protiv virusa. Samo preporuke - scenarije što će se događati na nebu, barem što se tiče letova i prijevoza putnika te robe zrakoplovima.
Kazao nam je to Tonči Peović, izvršni direktor Aerodroma Brač, ujedno i potpredsjednik Međunarodne asocijacije rukovoditelja zračnih luka (IAAE).

Svakodnevno je čelni čovjek jedne od devet hrvatskih zračnih luka, i to one otočne, u srcu Brača, u komunikaciji s vodećim ljudima svoje branše, no nitko od njih trenutno nema jednostavno rješenje svjetskog problema i ekonomske krize uzrokovane infekcijom COVID-19. No, unatoč svim “crnim” prognozama, Peović nam najavljuje, naravno ako epidemiološka slika i dalje bude dobra, slijetanje prvih putničkih zrakoplova domaće kompanije “Croatia Airlines” na “škojarsku” pistu 18. svibnja.

RITAM SLIJETANJA
- Ritam slijetanja će po svemu sudeći ostati kao i do sada, utorkom i subotom, a već smo imali dosta putnika nakon potresa u Zagrebu, kada su vlasnici nekretnina na otoku došli u svoje vikendice. Nekidan smo imali poseban let aviona iz Ljubljane jer hrvatski aerodromi osim Dubrovnika, nisu zatvoreni za sav zračni promet, samo po drugačijim pravilima - kazuje naš sugovornik, pa pojašnjava i ta nova uputstva koje će čekati sve u zračnom prometu:

- Svjetska krovna organizacija zračnog prometa ICAO ima usklađenost postupanja u tri segmenta, a to su prava putnika, njihova sigurnost te zaštita od terorizma od kobnog 11. rujna 2001. Pravila su za sve ista, definirana su, no danas u ovoj pandemiji pravila ne vrijede za sve na isti način. Naime, trenutno svi slušamo upute Nacionalnih stožera civilne zaštite koji nemaju stručnjake za našu granu poslovanja, pa tek očekujemo dogovore i smjernice kako ćemo se ponašati tijekom putovanja pri dolasku na aerodrome ili u avionu. Jer pravilo socijalne distance u zrakoplovima je teško izvedivo ako možete putnika primit samo na svako drugo sjedalo. To nije ni putniku isplativo jer će cijene karata ići u nebo, a ni aviokompanijama.
Peović naglašava kako će se o zaštitnim mjerama tek trebati dogovarati, sugerirati i o njima odlučiti zajedno Krizni stožer, odnosno epidemiolozi te predstavnici zračnog prometa.

- Vidjeli smo kako ugostitelji ne mogu prihvatiti sve mjere, budući da jednostavno tu nema ekonomske računice ni normalnog rada. I kompanija "Ryanair" je već najavila kako oni odustaju od takvog poslovanja, nije im isplativ. Svi čekamo 12. svibnja kada bi trebali biti obznanjene smjernice za zračni promet, zajednički donesene od strane Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) i Svjetske Međunarodne civilne zrakoplovne organizacije (ICAO).
No, gubitaka će itekako biti, već sada se na domaćem tržištu može brojati milijardama.

- Procjena za tri sastavnice koje činu naš sektor: aviokompanije, zračne luke i kontrola leta je gubitak od 3,1 milijardu kuna. Aerodromi gube 1,2 milijarde, aviokompanije 1,7 milijardi, te 600 milijuna kuna kontrola leta. Već imamo više od 30 posto manje prometa u odnosu na 2019. godinu.
Sve ovo je rezultiralo i smanjenje plaća djelatnika Aerodroma Brač koji posluje u sklopu kompanije “Sunce hoteli”, što je trenutna mjera budući da se već ubrzano radi na normalizaciji poslovanje - kaže naš sugovornik.

CIJENA KEROZINA
- Naš radni tim pregovara za uspostavu zračnog mosta s Češkom. Jer nema trenutno bolje zaštite od virusa za putnike od ukrcaja u avion na aerodromu, let do Brača i odlazak u hotel u Bol. Nema previše kontakata, kao što je putovanje automobilom, gdje morate stati na benzinsku crpku, na granicama i kontrolnim točkama... Nadamo se skorašnjem dogovoru, pa ćemo odmah startati s kampanjom dolaska Čeha na Brač zračnim putem, najsigurnijom opcijom - kazuje nam i lijepu vijest Tonči Peović, ističući oporavak avioprometa u Hrvatskoj temeljem i ove tri stavke:

- Nacionalni krizni stožer i Vlada RH dobro su vodili bitku s pandemijom, spriječen je veći prodor i po tom pitanju smo sigurno odredište. Ujedno je pala cijena nafte, odnosno kerozina, što je znatna olakšica za aviokompanije, a treće - Europljani baš tako brzo baš i neće birati za odmor udaljene destinacije. Još je prisutan strah od moguće karantene u dalekim zemljama, koje se ujedno ne mogu pohvaliti ni dobrim zdravstvenim standardom - ističe Peović.
Tako se nadaju svi da će upravo zračni promet pokrenuti turizam, a koji se sastoji od prijevoza i boravka. Trenutno aviolet zvuči najsigurniji u borbi protiv virusa što se prijevoza tiče, dok je turistički boravak još pod upitnikom. Još nitko nema projekciju koliko je kriza utjecala i koliko će tek utjecati na prihode, na gubitak radnih mjesta. A s praznim takujinom i bez posla, nažalost malo tko će misliti na putovanje i odmor.
18. svibanj 2021 13:03