
Vizualni umjetnik i jazz glazbenik Vedran Ružić predstavio je 8. svibnja u Galeriji Flora svoj projekt "6 metara".
- Nakon prošlogodišnjih izložbi radova inspiriranih zatvaranjem, zabranama i pandemijskim mjerama naziva "Forbidden Melody", ponovno sam se uhvatio u koštac s aktualnim problemom, ovog puta skorim rušenjem obiteljskog doma radi izgradnje autoceste. Naime, izgradnjom brze ceste Matulji – Tunel Učka 1980. godine kuća moje obitelji našla se na samo 6 metara od ceste. Iz godine u godinu promet je bivao sve veći i glasniji, a život bez bukobrana, koji nisu postavljeni unatoč brojnim upitima, postao je nesnošljiv. Povrh toga, desetljećima se nije znalo kada će se i s koje strane graditi druga traka ceste, a posljedično ni koji domovi će se srušiti. Odluka je donesena početkom 2021. godine, a neizvjesnost je zamijenio svakodnevni stres i iščekivanje. Kao sudionik toga uz svoju obitelj, susjede i ostale koji prolaze traumu dugogodišnje neizvjesnosti želim prikazati (ne)bitnost tih ljudi koji kroz više generacija ostaju bez svoje zemlje i žive uz buku.
Tako je nastao multidisciplinarni projekt "6 metara" koji obuhvaća konceptualni film, seriju instalacija i crteža te solo album s autorskim kompozicijama. Cjelokupni opus radova i s vizualnog i sa zvučnog aspekta isprepliće tema vodilja o rušenju kuća, oduzimanja terena, nemiru i nezdravom životu koji se nameće zbog izgradnje prometne infrastrukture. Teatar suživota duševne boli pojedinaca i buke prometa u razmaku od samo nekoliko metara iskustvo je koje su mnogi proživjeli živeći uz cestu. Kroz arheološki sloj zaborava snimio sam eksperimentalni aktivistički film o iskustvu ljudi što su doživjeli nepravdu ondašnjeg sistema i neizvjesnost sadašnjeg. U završnoj sceni filma ispitanici moje obitelji projicirani su sa vijadukta na autoput, te im promet neminovno nadvisuje govor dok vozila prelaskom ne uočavaju pregaženu sliku već im svjetlom u noći pobijaju projekcijsko postojanje. Među radovima prikazanim na izložbi nalaze se "Crteži žalbi" u kojima sam crtao scene građevinskih radova preko brojnih žalbi građana upućenih nadležnim institucijama vezanih uz buku, smrad, zagađenje te ekološki i društveni aspekt utjecaja širenja ceste na stanovništvo i prirodu. Istaknuo bih i "Asfaltni requiem", odnosno niz od nekoliko objekata položenih na podu koji se na prvu čine kao sadnice zemlje, no budući da su rađeni od asfalta, odaju počast svim narušenim objektima i oduzetim terenima na trasi Tunel Učka - Matulji.
Osjećaj upotpunjuje i "soundtrack" projekta, album "6 metara" snimljen isključivo na bass gitari i kotrabassu, kao glazba nestabilnosti s elementima slučajnosti. Album je nastao u studiju koji se također našao na trasi nove trake, a uz instrumente čuju se i zvukovi prometa što su se stvarali u simbiozi s improvizacijom, ističe Ružić.