StoryEditorOCM
KulturaCAMERA OBSCURA |

OTVORENA IZLOŽBA FOTOGRAFIJA Učenici OŠ Lapad javnosti pokazali vedute Dubrovnika uhvaćene u crno-bijeloj kolorističkoj igri

Piše DV
23. listopada 2020. - 21:23
U atriju palače Sponza otvorena je izložba „Dubrovnik - portret grada Camerom obscurom“ koja je nastala u suradnji s Osnovnom školom Lapad i Zajednicom tehničke kulture Grada Dubrovnika te uz potporu Grada Dubrovnika. Voditeljica programa je Zlata Medak, a kao suradnici potpisani su: Predrag Bosnar, Fany Bilić i Tomo Sjekavica.  

Fotografije su nastale 2019. u fotoradionici s učenicima Osnovne škole Lapad, čime je Dubrovnik postao dijelom jedinstvene fotografske platforme, zajedno s ostalim hrvatskim gradovima obrađenim u četverogodišnjem ciklusu Camere obscure.

- Od početka 21. stoljeća pristupačnošću digitalnih fotoaparata fotografira se više nego ikad. Zahvaljujući digitalnoj tehnologiji više nije potrebno racionalno i ekonomično postupati s brojem snimaka, te nije potrebno pozorno birati motiv jer su mogućnosti svjetlopisanja i brisanja beskrajne, a ekran odmah javlja rezultate. Ali svim digitalnim izazovima usprkos, fotografska se slika danas pored korištenja visoke tehnologije često dobiva jednostavnim „amaterskim“ kamerama. Dobra je čak i obična „camera obscura“.

I upravo je kamera opskura tema ove izložbe. Točnije riječ je o fotografijama nastalim u fotoradionici koju je Hrvatski fotosavez priredio u suradnji s Osnovnom školom Lapad i Zajednicom tehničke kulture Grada Dubrovnika 2019. godine. Dakle, mladi su fotografi dovedeni u postupcima na početak.

Fotografije Dubrovnika kojega su fotografirali mladi osnovnoškolskog uzrasta, postale su likovna senzacija, crno-bijele konstrukcije i metafizičke iluzije osobito tamo gdje su se kretali ljudi, koje je kamera zabilježila kao prozračne duhove, kao fotonske aveti kroz koje svjetlo prolazi i ne vidi potrebe ni načina da ih fiksira dok su u pokretu. Svjetlopisu je pokret nevažna prolaznost, jedino ono što je stameno, zapisano je do u najsitnije detalje.

Nadnaravnost ovih veduta crno-bijele kolorističke igre, daje ovim fotoslikama snagu snažnog ritma, urbanu raznolikost opjevanu u mnoštvu oblika koji poniru jedni u druge, jedni iz drugih, gdje simetrija i asimetrija grade dinamične površine skladnih ugođaja. Ovisno o fotografiranom motivu veliki je raspon od mirnih senzacija i odmjerenih ritmičkih razlika, do bogatih smjena dana i noći, od punine crnog u sjaju bjeline, do svjetlosti u mraku.

Dubrovnik predstavljen kamerom opskurom postaje dio jedinstvene fotografske platforme, zajedno s ostalim hrvatskim gradovima obrađenim u četverogodišnjem ciklusu na sličan način, s koje oči ne silaze brzo jer u fotoslikama kamere opskure ništa nije lako ni jednostavno prepoznati, dešifrirati, pojednostaviti. Ako je kamera jednostavna za napraviti, i njezina je logika fotografiranja temeljna i lako razumljiva, zato su uradci proizašli iz nje začudno tajanstveni, bogati i maštoviti, napisala je Branka Hlevnjak u popratnom tekstu. 
18. travanj 2024 11:15