StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetRAZGOVOR ZA DUBROVAČKI |

MATO FRANKOVIĆ: Neke sadašnje građevinske zone u novom GUP-u prebacit ćemo u negrađevinske. Zato mi prijete pojedinci vezani za dubrovačke medije!

Piše Anton Hauswitschka
16. srpnja 2020. - 12:57
Najavili ste da ćete zadržati saborski mandat koji ste osvojili na nedjeljnim parlamentarnim izborima te istovremeno nastaviti obnašati dužnost gradonačelnika Dubrovnika. Ostajete li pri toj odluci?

Moj prioritet je dužnost gradonačelnika Dubrovnika, no smatram da je u ovom trenutcima u interesu Grada Dubrovnika da istovremeno budem i saborski zastupnik. Vidimo da je čak 13 gradonačelnika osvojilo saborske mandate i vjerujem da će većina iskoristiti tu mogućnost i to zato jer u ovakvim kriznim vremenima važno je biti u Zagrebu kako bi se riješili lokalni problemi, a ponajprije promjenu Zakona o lokalnoj samoupravi, točnije odredbu o visini stope zaduženja za obrtna sredstva. Kada se riješe te bitne stvari za Grad Dubrovnik, stavit ću zastupnički mandat u mirovanje i u potpunosti se posvetiti Dubrovniku. To sam napravio i prošli put nakon što sam izabran za gradonačelnika.

Činjenica je i da ste jedini saborski zastupnik iz Dubrovnika.

To mi predstavlja dodatni teret i žao mi je da sam jedini i što će u trenutku kada riješimo probleme i kada stavim mandat u mirovanje, grad ostati bez svog predstavnika u Saboru. No uvijek, ukoliko dođe do određene situacije, uvijek mogu reaktivirati svoj saborski mandat.

image
Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA



Kome ćete povjeriti dio vaših gradonačelničkih obveza u vrijeme kada budete u Zagrebu?

Od sedam radnih dana, u Zagrebu ću biti jedan u tjednu, petkom. Tako sam se dogovorio i sa predsjedništvom stranke. S time da ću i taj petak u Gradu nadoknaditi vikendom. Uostalom u ova krizna vremena od mene se u Dubrovniku ne očekuje bilo kakav odmor, već puno zalaganje i rješavanje problema. Iako sa današnjim mogućnostima komuniciranja i online rada nije presudno da u petak budem u gradu, u gradskoj upravi napravit ćemo mali preustroj pa će koordinaciju sa pročelnicima voditi Ivana Brnin koja je i do sada to radila po pitanju medija. U Gradu se neće promijeniti ništa osim što ćemo uštedjeti moju plaću ako ću imati više posla nego do sada.


Kad spominjete krizna vremena, nekako se u Dubrovniku osjećamo malo zaboravljeni. Sjever je pun turista, ugovoreni su i posebni vlakovi iz Europe, no u nas je jako malo turista.

Nismo mogli ni očekivati sjajnu sezonu, a i ja sam na početku ove krize rekao da će se Istra po pitanju turizma 'vratiti' puno brže nego Dubrovnik jer 80 posto njihovih gostiju stiže automobilima. U nas pak 90 posto gostiju stiže zrakoplovima. Oni su se vratili ali u manjem segmentu nego lani a broj tih linija će rasti. No treba znati da je ljude širom svijeta dok je pandemija još uvijek strah sjesti u zatvorenu i skučenu avionsku kabinu u kojoj je veći broj putnika.


image
Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA



No moramo reći da su do sada u Hrvatskoj bila možda dva zaražena gosta i s njima nemamo problem. Prema našim predviđanjima booking za srpanj i kolovoz biti će veći nego je sada, a očekuje nas prilično dobra turistička jesen bude li situacija sa korona virusom na razini sadašnje. Nismo ni očekivali da ćemo imati rezultate kao što ih imaju u Istri, oni su u ovoj situaciji nemogući za Dubrovnik kao najudaljeniju hrvatsku turističku i isključivo avio destinaciju. No isto se događa i u Splitu iako njima gravitira veće područje nego nama. U kakvoj smo situaciji možda najbolje govori podatak da je dubrovački Studentski centar jedini u Hrvatskoj koji bilježi 90 posto manje sezonsko zapošljavanje studenata.

Je li se moglo napraviti više dok čekamo povratak aviona. Možda dogovoriti brzu brodsku liniju iz Italije ili popust na cestarinu za one koji će ljetovati u Dubrovniku?

Po pitanju zračnog prometa napravili smo maksimum. Kada se otvori britansko tržište 15. srpnja, Dubrovnik je stavljen na 'zelenu listu', Lufthansa čim je počela letjeti, odmah je uvela liniju za Dubrovnik. No to je ipak nedovoljno u odnosu na ono što nama treba. Iako smo svjesni da 'auto gostiju' možemo dobiti jako malo, ipak smo Ministarstvu prometa uputili zahtjeva da se cestarina ne naplaćuje od Zadra prema Dubrovniku. Mi smo ipak avio destinacija, i kao takva je Dubrovnik bio i prije Domovinskog rata.

Na početku krize kazali ste da je ova situacija potvrda da u Dubrovniku moramo razvijati i neke druge industrije osim turizma. Spominjali ste IT sektor i filmsku industriju. Ima li kakvih konkretnih naznaka od čega bi, osim turizma, Dubrovčani mogli živjeti?


image
Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA



Čim sam javno rekao da smo zainteresirani za razvoj IT industrije, javilo nam se nekoliko ozbiljnih kompanija koje su zainteresirane za dolazak u Dubrovnik. Upravo plan koji radimo za Pobrežje, odnosno za novu stambenu i poslovnu zonu otvara nam mogućnost da tu otvorimo prostor ne samo za IT industriju već i za jednu veliku tvrtku koja je ozbiljno zainteresirana za ulaganja u filmski studio. Naravno da će nam turizam i dalje biti glavna gospodarska grana, no moramo dozvoliti da se razvijaju i neke druge industrije među kojima najveću ekspanziju obećava IT sektor.

Pretpostavljam da to podrazumijeva i 5 G mrežu?

Ne nužno jer se ona oslanja prema mobilnoj mreži, a mi sa Hrvatskim telekomom i EU radimo novu optičku mrežu koja bi osigurala puno brži prijenos velike količine podataka na području cijelog grada vrijednu 90 milijuna kuna.

Na Pobrežju će se znači graditi pa je logično da Vas pitam tko Vam zbog najave izmjene Generalnog urbanističkog plana prijeti. Rekli ste da ćete otkriti o kome se radi kada za to dođe vrijeme. Je li možda sada taj trenutak?

Otkrit ću u trenutku kada budem smatrao da je to tada važno. No ovdje se ne radi o građevinskom, već o nekretninskom lobiju kojem je u interesu da se postojeći GUP ne mijenja. Kako sam više puta najavio da ćemo na jesen ići u izmjene tekstualnog dijela GUP-a, a potom i cijelog jer smo vidjeli da će biti nužno pojedine sadašnje građevinske zone prebaciti u negrađevinske, te kada sam napravio promjene u gradskom Upravnom odjelu za izdavanje građevinskih dozvola, određeni ljudi počeli su mi prijetiti.

O kome se radi?

Ne bih o imenima, ali vezani su za određene medije u Dubrovniku putem kojih pokušavaju spriječiti moj reizbor za gradonačelnika na idućim lokalnim izborima te me u narednom vremenu što više ocrniti. No svatko tko prati medije i malo bolje zna situaciju vrlo brzo može povezati i shvatiti o kome se radi. Kada to bude potrebno ja ću izaći sa konkretnim imenima.

image
Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA



Imate li fizičke dokaze za te prijetnje?

Naravno.

Je li Vam prijetili osobno, Vašoj obitelji možda? Smatrate li da Vam je život ugrožen?

Ne, nisu mi prijetili životom, nisu prijetili ni mojoj obitelji. Daleko od toga. Nisu to ljudi koji tako prijete. To su pokušaji zastrašivanja na način da mi poručuju 'nemoj ovo, nemoj ono, budi pametniji pa ćemo bolje o tebi govoriti, nećemo te svaki dan napadati….'

No unatoč svemu tome mijenjati ćete GUP? Hoće li Grad imati kakvih pravnih i financijskih posljedica ako neku parcelu iz građevinske prebacite u recimo zelenu zonu?

Ne. Grad je gospodar prostora i GUP mu je najvažniji alat pri određivanju što negdje može biti, a što ne. GUP je isključivo u ingerenciji Grada i on mora biti u interesu građana. Bez problema nešto što je građevinsko može postati zeleno kao što se i prije mijenjalo ali u suprotnom smjeru.

Očekujete li da će se do promjena GUP-a dogoditi građevinski bum u Dubrovniku i možete li spriječiti da se počne graditi na građevinskoj parceli koju namjeravate prebaciti u zelenu?

image
Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA


Sigurno je da će biti takvih pokušaja no Grad ima načine i da to spriječi. Napravit ćemo maksimum da nam se ne dogode nove nakaradne gradnje. Ovo što se događa u posljednjih par mjeseci tek je početak onoga što se planiralo i spremalo po važećem GUP. Posebno su pogubne njegove izmjene iz 2014. godine koju omogućuju takve gradnje u koje ne može živ čovjek povjerovati. Nevjerojatna je razina katnosti i iskorištenosti parcele koju osiguravaju te izmjene. Ne želim reći da su izmjene GUP-a prije ovih nešto puno bolje, ali ovo je strašno! Onaj prije bio je početak lošeg, a ovaj zadnji GUP je katastrofalan.

Nakon odlaska pročelnice Silve Vlašić, izdavanje građevinskih dozvola preuzeo je pročelnik Zdenko Medović koji je ubrzo nakon toga imao ozbiljne zdravstvene probleme. Tko sada vodi taj ured, je li situacija pod kontrolom?

Pročelnik Medović iako je imao je ozbiljne zdravstvene probleme nakon tri dana vratio se na posao. U tom Upravnom odjelu napravili smo djelomičnu reorganizaciju pa pročelnik ima ljude na koje se može osloniti. On sjajno vodi taj odjel. Moram priznati da mi GUP i gradnja nisu bili prioriteti kada sam postao gradonačelnik, no u međuvremenu se toliko toga dogodilo da sam, nakon konkretnih dokaza, napravio određene promjene. Možda sam trebao to i prije napraviti, no dolazio je problem za problemom koje smo rješavali kao sada i ovaj. Da smo par mjeseci prije to napravili bilo bi bolje, ali nikad nije kasno.

Ima li nastavak priče oko raskidanja Ugovora o koncesiji za tvrđavu Imperial na Srđu ?

Ima. Nakon što je Gradsko vijeće raskinulo ugovor, angažirali smo odvjetnički ured Škurla koji je uspješno zastupao Grad i u arbitraži oko javne garaže na Ilijinoj glavici jer očekujemo reakciju od bivšeg koncesionara, tvrtke Razvoj golf. No tvrđava Imperial sada je nesporno u vlasništvu Grada i više nije u koncesiji.


image
Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković
Tonči Plazibat/HANZA MEDIA


Sada ćemo krenuti u izradu projekta rekonstrukcije, no nakon što izmijenimo tekstualni dio GUP-a na jesen i u njega vratimo cestu koja vodi to tvrđave koju ćemo također rekonstruirati. Rekonstrukciju tvrđave financirati ćemo iz EU fondova, a bude li trebalo i dijelom iz sredstava DPDS-a. Njezina osnovna namjena će biti Muzej Domovinskog rata, a uz još neke društvene i kulturne sadržaje planiramo tamo i jedan ugostiteljski sadržaj.

Najavili ste kandidaturu za još jedan gradonačelnički mandat. Iako se ne mogu uspoređivati, iz percepcije ovih parlamentarnih izbora kakav ishod lokalnih izbora predviđate?

Ne mogu se nacionalni i lokalni izbori uspoređivati, no da smo ove izgubili to bi bio jasan znak da ne stojimo dobro. No ove smo dobili i to nadmoćno. Osobnim rejtingom sam više nego zadovoljan jer sam nakon Vilija Beroša, koji je osvojio najviše preferencijalnih glasova u Hrvatskoj, u 10. izbornoj jedinci po osvojenim preferencialnim glasovima na listi HDZ-a ja sam odmah iza njega iako dolazim iz manjeg područja ove izborne jedinice po broju glasača.

Hoćete li se kao saborski zastupnik zalagati da Grad upravlja i svojim priobalnim pojasom, lukama i plažama?

Mislim da Zakon o pomorskom dobru treba mijenjati jer je zastario i treba ga uskladiti sa Zakonom o koncesijama. Gradovima koji su središta županija treba dati da gospodare svojim priobalnim pojasom, a Županijska lučka uprava treba upravljati onim na područjima drugih gradova i općina. Time bi izbjegli dvostruka pravila kakva sada imamo u Dubrovniku i njegovoj povijesnoj luci. Imamo ogroman potencijal u Rijeci dubrovačkoj za privezište no dok to ne bude gradsko, bez obzira na potporu Vlade, malo toga možemo napraviti,
 
19. travanj 2024 07:26