StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetLJETO JE PRED VRATIMA |

MARJAN ŽITNIK, PERO KOJAN, LUKŠA JAKOBUŠIĆ, NIKO KARAMAN, PERO MONKOVIĆ - Neka domaći gost u Dubrovniku bude - kralj

Piše Slobodna Dalmacija
22. svibnja 2020. - 16:18
Ljeto je pred vratima, a njega nitko i ništa ne može ukinuti. A gdje ga se može bolje provesti nego na jugu? U ovom slučaju u Dubrovniku, Župi dubrovačkoj i Konavlima, čiji su se turistički pregaoci pripremili za glavnu sezonu kao da se ništa neobično ne događa, piše Slobodna Dalmacija.

- Ne želim niti izustiti tu riječ zbog koje smo se morali zatvoriti u kuće, ali koja, kao što smo vidjeli, nije uspjela, niti će uspjeti zaustaviti život! U svakom zlu ima nešto dobro, a u ovom je slučaju to prilika da domaći gosti uživaju u Dubrovniku i okolici, i da ovaj kraj upoznaju na pravi način a ne samo kroz stereotipne priče o skupoj kavi na Stradunu - kaže Lukša Jakobušić iz Mlina, vlasnik “One Suite Hotela” kojeg šira javnost poznaje kao bivšeg dopredsjednika Hajduka.

A Lukša je upravo hajdučki krenuo u ovu sezonu. Ne boji se, veli, poslovnih izazova i kojekakvih prognoza, dapače, okupio je oko sebe susjede i prijatelje koji će naš domaći svijet kraljevski ugostiti.

- Dok sam bio u Hajduku, iznenadio sam se činjenicom koliko malo Splićana dolazi u Dubrovnik. Razgovarajući s njima shvatio sam da ih odbijaju velike gužve i priče o astronomskim cijenama. Iz Splita im je, govorili su mi, prirodno krenuti prema Zapadu, prema Zagrebu i dalje, a ne preko Neuma do Dubrovnika, iako se realno radi o najviše tri sata vožnje. Kasnije sam na istu temu pričao s Dubrovčanima i shvatio da mnogi nikad nisu bili u Zadru, da zaobilaze Split, jer ga prelete obzirom da smo aviodestinacija, i da su njihove najčešće relacije Zagreb, Italija, Austrija... Da ne govorim o tome da bi ovo ljeto koje će biti sve samo ne obično, ljudi koji se u Dubrovniku u to doba godine “ubijaju” od posla, mogli nekoliko dana odmora provesti u Baranji ili Hrvatskom zagorju - veli Lukša, i napominje da su hotelijeri, rentijeri, vinari i ugostitelji iz Dubrovnika i Konavala, koji su se mimo institucija i cehovskih organizacija okupili i pokrenuli inicijativu Pozitiva, za domaće goste pripremili turistički paket kakvom je teško odoljeti, a sve po cijenama prihvatljivim za naš džep.

- Više se radi o nekom buntu, pokušaju da se bude pozitivan u ovo ludo doba. Zapali smo u neku vrstu apatije, što je i logično s obzirom na smanjenu kupovnu moću i neizvjesnost ne samo sezone, nego bih rekao općenito i bliže budućnosti. Kroz ovu neformalnu inicijativu htjeli bi potaknuti ne samo ljude koji rade i žive od turizma, već i šire, da vjeruju u to da bez obzira koliko je sada teško, ima nade. Prošli smo i gora vremena. Za razliku od velikih korporacija, mi mali nemamo opciju. Ne možemo kalkulirati kad ćemo otvoriti i je li nam to isplativo. Imamo obvezu biti “živi” i prema zaposlenicima, gostima, destinaciji, pa u konačnici i nama samima.

Sad je pravi trenutak da naši ljudi dožive Dubrovnik i okolicu u svojoj punini: kušaju domaća vina i hranu s OPG-ova, pođu s nama u ribolov i na rekreacijsko jahanje, obiđu Elafite i Srđ, a da se pri tome ne guraju sa strancima s kruzera koji se ljeti smjenjuju u Gradu - kaže Lukša, u čijem su hotelu u Srebrenom upravo domaći gosti svih ovih godina jedni od najbrojnijih.

- Da se razumijemo, nije ni za najboljih sezona Dubrovnik bio preskup za one koji ga dobro poznaju, jer već koju uličicu dvije od Straduna mogli ste dobro pojesti i popiti po cijenama koje se nisu puno razlikovale od onih u drugim krajevima Hrvatske - kaže Lukša.

Kriza kao podstrek

Tko se god barem jednom zatekao u Konavlima, zna za Peru Kojana i njegov safari.
- Ovo je prilika da podsjetim naš svijet da smo tu, i da ne mislimo zatvarati ni u kojem slučaju! To je naš dom, od ovoga živimo, i nastavljamo dalje kao da se ništa nije dogodilo. Jahat ćemo kroz zaštićene krajolike, konavoskom obalom, kroz dio hidroloških i morfoloških zaštićenih krajeva, i pored konavoskih stijena uz koje je, poznato je, najdublje more na Jadranu - kaže Pero, pa objašnjava da je odavno osvojio srca domaćih gostiju jer ih vodi na izlete u grupama od najviše šest ljudi.

- Naglasak je na doživljaju, a ne na masovnosti. Nikad nisam dozvolio da kod mene bude više od šest jahača, jer onda ne mogu sve sam predstaviti i iza toga stajati sto posto - ističe Pero, koji misli da je kriza prilika za novi početak u turizmu.
- Moramo širiti pozitivne vibracije. Podižimo kvalitetu proizvoda i usluge. Ako gost zna da je dobio upravo onoliko koliko je i platio, onda sigurno neće prigovarati zbog cijene ma kolika ona bila. Ne smije nam se više događati da se na terasama nabija stol do stola, pa gost ne može uživati u druženju s bračnim partnerom ili prijateljima, jer mu nije osiguran prostor za intimu kakav bi trebao imati. Ne možemo koristiti svaki centimetar ugostiteljskog objekta kao što koristimo svaki pedalj građevinskog zemljišta gradeći kuću, a zaboravljajući na okućnicu - poručuje Kojan.

Stvari će se promijeniti i što se kadrovske politike u turizmu tiče, uvjeren je.
- Posljednjih godina vlasnici turističkih objekata redom su bili direktori i menadžeri, a sad će opet, kako to i treba, biti i radnici u svojim firmama. Možda više neće biti potrebe za uvozom radnika, ali će za nas sigurno biti posla - optimistično će Kojan.
Znači, tko poželi ovoga ljeta odmarati u Dubrovniku i Konavlima, ima gdje noćiti i s kim razgledati prirodne ljepote, a za domaću hranu pobrinut će se u konobi “Vinica” u srcu Konavala, u selu Ljuta.

I vlasnik konobe Pero Monković vjeruje da će posla biti.
- Mi već radimo vikendom, a u konobi je angažirana cijela obitelj: otac, majka, ja, sestra, supruga. Uglavnom, obitelj radi, a i druge ćemo, ako nam budu potrebni, angažirati - kaže gospar Pero.

Niže cijene

Vlasnik “Vinice” kaže da se pogrešno misli kako domaćih gostiju nema u Dubrovniku i da je to destinacija samo za bogate strance.

- Pogotovo kod nas koji smo “countryside”, domaći gosti su česti, pogotovo u lipnju kad se dogode dva - tri “vezana” praznika pa nam dođu Zagrepčani ili naši koji žive gore, pa uzmu par dana godišnjeg da bi bili doma.

Monković kaže da je posebna situacija u kojoj smo se našli CRO turizam vratila na “početne postavke”.
- Ovo nam svima može biti dobra pouka i zato treba razmišljati pozitivno. Mi smo se tako doma postavili. I za domaći svijet nudit ćemo sve domaće, a kako smo inače i lovci i ribolovci, već ovoga vikenda će se na meniju naći divljač na više načina. Tko voli ribu, spremamo brudete, i sve to po pristupačnim cijenama jer nam je jasno da nema nikoga tko je prošao lišo; nekima je smanjena plaća, drugi su izgubili posao, i to je realnost. S druge strane, zbog smanjenja obima posla, ove ću godine imati manje izdatke za plaće nego lani i to mi daje mogućnost i da cijene hrane i pića budu manje. Lani sam u ova doba imao devet zaposlenih, no sad mi rade tu samo članovi obitelji i to mi daje prostora za korigiranje cijena, i to dosta, jer će mi troškovi poslovanja biti puno manji. Zato, dođite i uživajte u dubrovačkoj okolici u svemu u čemu uživaju i domaći ljudi - poziva Monković građane Hrvatske i sve druge u njegovu Ljutu, u Konavle.

Cijeli vic je u lokalnoj priči. Odavno je to shvatio Marjan Žitnik koji goste vodi u ribolov, a naši su mu ljudi često najbolji klijenti. Baš oni, kaže, znaju koje sve gušte pruža Jadransko more. Zato će, kaže, domaćeg gosta i ovog ljeta dočekati kao kralja.
- Ajde recite pošteno, što ima bolje od ribanja u Dubrovniku? To sigurno neće nitko odbiti. Moji su izleti ekskluzivni. Na more idem samo s jednim gostima, nema grupa ni kombiniranja, a s ciljem da ribaju kao što to domaći ljudi rade. Poanta je prenijeti gostima što mi to radimo u slobodno vrijeme kad bježimo od posla i stresa - veli Marjan.

- Naši ljudi koji dođu na ljetovanje u Dubrovnik znaju što je uživanje sa štapom u ruci i dobra riba, hrana, pa radije biraju ovaj vid izleta nego party brodove i slično, koje preferiraju mladi stranci. I nije bitno jesu li ikad prije ribali, ja sam tu da im pričam priču o zanimljivim lokacijama za ribolov, tehnikama, čak ih uputim i da sami vežu udicu, pa ako se i ubodu na nju, i to je normalni dio ribanja. Ma, i kad poslije izleta cijeli smrde po srdelama, ljudi budu sretni jer su proživjeli nešto autentično - govori Marjan koji je prilagodio cijene situaciji, svjestan, kaže, da je i sam imao rezervirana putovanja, karte i aranžmane, dok se svijet na trenutak nije zaustavio.

- Nikome nisam uzeo nikakvu naknadu za otkaz iako sam na to imao pravo, jer sam se zapitao kako bih se ja osjećao u toj situaciji. A ona nam nalaže da moramo prilagoditi cijene. Dokazat ćemo da se kod nas može doputovati i dobro provesti, a da se to umjereno plati, i tako priušti jedna vrsta relaksacije nakon ovog ludila kojeg smo svi zajedno prošli - zaključuje.

Matija Krznar, voditelj projekta Avant2Go Hrvatska, slaže se da je pozitivan stav u ovoj krizi najvažniji, i da se u tom smislu ne treba predavati nego misliti na sutra. Inovativni projekt sheranja električnih automobila putem mobilne aplikacije početkom ove godine je lansiran u Dubrovniku. Rado su se pridružili inicijativi hotelijera Jakobušića i pozivu domaćim i stranim gostima da i ove godine dođu u najpoznatiji hrvatski grad.

- Na svakoj tvrtki je da sa svojim znanjem i vještinama, svojom domišljatošću, iz ove situacije prilagodi poslovne modele koji će omogućiti dodanu vrijednost njihovim uslugama i proizvodima. “Avant car” već dugi niz godina radi na razvoju zelene tehnologije i digitalnih usluga, pa u ovim okolnostima, u kojima smo svi zajedno primorani funkcionirati na jedan drukčiji način, vidimo novu perspektivu. Beskontaktno unajmljivanje 100 posto električnih automobila, riječju, Avant2Go car sharing kao usluga nove mobilnosti koja koristi prednosti zelene tehnologije i ekonomije dijeljenja, jedan je od naših odgovora na izazove suvremenog društva pa i na okolnosti u vrijeme COVIDA-19. Povezivanje Avan2Go carsharinga sa hotelima koje smo među ostalim realizirali sa One Suite Hotelom, vidimo kao priliku da na održiv način zaokružimo turističku ponudu i pružimo jedinstven korisnički doživljaj - kaže Krznar, i pojašnjava da će nas ovo novo vrijeme potaknuti da brže i više razvijamo zelenu ekonomiju i car sharing sistem.

Naši su najbolji

Nijedna inicijativa u Konavlima ne može proći bez poznatog vinara Nike Karamana koji dugo i strpljivo gradi svoju poslovnu priču, pa veli da mu ne napada na pamet da bi ga bilo što, pa makar to bila i pandemija, moglo u tome zaustaviti.
- U projekt revitalizacije dubrovačke malvazije, moja je obitelj u posljednjih deset, petnaest godina uložila ogroman trud i rad, a da bi to sada tek tako prepustili slučaju. Mi se ne smijemo i nećemo predati. Mi smo vinari u ozbiljnoj situaciji, nismo posadili pomadore i kukumare nego lozu, a znate kako kažu maslina ti je ko mati jer joj se uvijek možeš vratiti, a loza kao žena, pa kad ju jednom ostaviš - gotovo je. Zato je naš odgovor na ovu situaciju predstaviti našu ponudu svima bez razlika, stranima ili domaćima, ali će očito akcent biti na naše ljude, koje čak ne bih nazivao gostima jer smo svoji - veli Karaman koji je siguran da će on i kolege mu uspjeti ponuditi turistički paket aranžman prilagođen hrvatskom standardu.

- Ne samo da to možemo i hoćemo, nego smo trebali to napraviti i ranije, međutim, svi smo skupa zakazali uvjereni da će nam vječno dolaziti Amerikanci i Englezi. Osobno nisam zanemario domaće goste, dapače, mi smo u Konavlima uvijek vodili računa baš o domaćima, posebno u mene u kušaonici, jer se, istinabog, s našim ljudima najbolje razumijemo - kaže Karaman koji se, veli, uvijek rado druži sa Splićanima, Zagrepčanima i gostima iz BiH, Srbije i Crne Gore, a tako će, vjeruje, biti i ovog - prognostičari najavljuju - dugog i iznimno vrućeg ljeta, piše Slobodna Dalmacija.
19. travanj 2024 10:03