StoryEditor
Hrvatska i svijetRAZGRANATA JE MREŽA PUNIONICA

JUG BAŠICA O ISKUSTVU VOŽNJE ELEKTRIČNOG AUTOMOBILA Ako su vam ekonomičnost i mir važni, ovo je pravi limeni ljubimac za vas!

Piše Dube Marjanović Ladašić
20. siječnja 2020. - 18:27
rgx time: 0.00025510787963867

Kad kupujete automobil, valja dobro razmisliti koji su vam prioriteti. Mnogi preferiraju manju potrošnju goriva, pa bi mogli razmisliti i o kupnji električnog automobila koji je dugoročno svakako isplativ, ali ima i mnoge nedostatke.

Tiha vožnja

Cijena struje je po kilometru i do 80 posto jeftinija od goriva. Iz tog su razloga, iako prilikom kupnje znatno skuplji od standardnih automobila, dugoročno isplativiji. No, sama baterija ovakvih automobila košta između 30 do 70 posto njegove ukupne cijene, pa su neki kupci izrazito skeptični, čak i kad je trošak osiguranja i poreza manji. Manje su i cijene održavanja jer električni automobil ne mora na 'klasični' servis. Pored toga, električni automobili ne proizvode buku i osiguravaju vrlo tihu vožnju, čak i kod velikih brzina. Ono zbog čega Fond za zaštitu okoliša u Hrvatskoj u prvom redu daje subvencije, jest činjenica da ova vozila ne emitiraju ispušne plinove i apsolutno su ekološki i zdravstveno prihvatljivi.

No, pitanje je i koliko je razgranata mreža punionica, gdje se baterije električnih automobila još uvijek mogu puniti besplatno. To neće biti dovijeka, ali na mjestima gdje se punjenje naplaćuje, cijena je još uvijek daleko prihvatljivija od cijene goriva.

Kao glavni nedostatak električnih automobila ističe se kratko trajanje baterije. Ovisno o modelu vozila, jedno punjenje baterije može 'držati' od 160 do 500 kilometara. Stoga nisu pogodni za dulja putovanja jer i samo punjenje dugo traje, a dodatna oprema, poput klime, značajno smanjuje trajanje baterije. Za punu bateriju električnog automobila treba čekati i do 2 i po sata, dok 'klasični' automobil napunite gorivom za svega nekoliko minuta. Ubrzani razvoj tehnologije je doskočio i ovom problemu pa tako danas postoje super brzi punjači koji bateriju mogu napuniti i za pola sata, ali nema svaka punionica mogućnost takvog ubrzanog punjenja.

Cijena prosječnog električnog automobila je oko 35 tisuća eura. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost subvencionira kupnju ovakvog automobila s oko 10 tisuća eura, pa u konačnici košta kao 'klasični' prosječni automobil srednje klase. Do sada su poticaje dobivali oni najbrži, a natječaj je trajao dok ima osiguranih sredstava čiji je iznos na posljednjem natječaju bio 17 milijuna kuna.

Prva garaža na jugu s punionicama

- U dubrovačkoj javnoj garaži može se istodobno puniti osam električnih automobila – rekao nam je Jug Bašica, regionalni menadžer tvrtke 'Best in parking' koja je vlasnik Javne garaže na Ilijinoj Glavici.

- Dvije punionice su od 24, odnosno 22 kilovata i jedna od 3,7 kilovata. Imamo specijaliziranu punionicu za Tesla automobile. Još prije 4 godine prepoznali smo potrebe naših gostiju s električnim vozilima i odlučili se na širenje mreže, tako da smo prva garaža na jugu Hrvatske koja je uspostavila mrežu punionica. Za sada su one još besplatne, s time da će se u budućnosti naplaćivati – rekao je Jug Bašica, te istaknuo da je garaža jedna od pozicija car sharinga, koji se u Dubrovniku provodi u suradnji s agencijom Avant car iz Slovenije.

Na pitanje kakva su njegova osobna iskustva s vožnjom električnog automobila, rekao je da su apsolutno pozitivna što se tiče udobnosti i ekonomičnosti. Samo je, dodao je, uz pluseve dosta i minusa.

- Pozitivno je da ne zagađuje, što je čist i uredan, nema mjesečnih ni godišnjih servisa na automobilu. Minus mu je taj što je doseg te baterije još uvijek mali. Znači, smart vozilo koje ima Avant car može proći nekih 130 kilometara prije novog punjenja, pa se čovjek mora dobro informirati gdje mu je sljedeća punionica. Po meni su to automobili samo za gradsku vožnju. Puni se dosta brzo, za nekih 45 minuta do sat vremena. BMW koji isto ima Avant u garaži doseže 300 kilometara s jednim punjenjem, što znači da bez problema svlada udaljenost do Splita. No, puni se i do dva i pol sata.

Evo gdje su punionice na dubrovačkom području

- Kapacitet baterija će se s godinama širiti. Već sad su izbačeni modeli renaulta s otprilike 500 kilometara dosega, a Tesla još i više – kaže Bašica.

- Te automobile pokreću 4 elektromotora na 4 rote i oni nisu podložni servisima jer, normalno, nema ulja, nema filtera... Postoje i poticaji za kupnju električnog automobila u Hrvatskoj, to je oko 10 tisuća eura. Država je očito prepoznala važnost zaštite okoliša i potiče građane na kupnju takvih automobila – ističe naš sugovornik.

Mjesta za punjenje električnih automobila u javnoj garaži često su zauzeta, te bilježe sve više interesa za njihove punionice.

- Stranci na proputovanju često dolaze u garažu napuniti svoje automobile da mogu krenuti dalje jer smo baš na destinaciji u okruženju koje nema previše punionica. Mislim da ih u Crnoj Gori nema prije Porto Montenegra, a u Bosni i Hercegovini nigdje blizu nema punionice. Mi smo im predzadnja točka za napuniti automobil prije Zračne luke Dubrovnik – ističe Jug Bašica.

Avantove punionice u Dubrovniku su, dodao je, kod Hotela Rixos Libertas, u Lapadskim dvorima, u Luci Gruž, ispred Hotela Dubrovnik Palace, a ovih dana će biti i na parkiralištu ispod žičare. Usluge punjenja u Hrvatskoj pruža i Hrvatski telekom i HEP, koji imaju svoje punionice. Jedna takva je ispred bazena u Gružu, druga ispred PBZ-a na Vojnoviću, jedna je u Stonu, te u pravcu istoka u One Suite Hotelu u Mlinima, te u Zračnoj luci.

 

Izdvojeno