StoryEditorOCM
Hrvatska i svijetSTEAM PODRUČJE

Djeca to zaslužuju, a nama je zabavnije

Piše DV
23. veljače 2019. - 22:11
Ovog vikenda u UR Institutu i u sklopu projekta „Obitelj i društvo“ udruge Bonsai, volonteri uključeni u program poduke i mentoriranja uče kako motivirati djecu i mlade na proučavanje STEAM-a. STEAM područje inače obuhvaća, kao što njegova engleska kratica kaže: Science, Technology, Engeneering, Arts, Mathematics.
Ako bi se netko uopće pitao zašto vrijedi proučavati ovo područje, možda je važno reći da nam ono pomaže u razumijevanju svijeta oko sebe, sebe samih, temelj je civilzacijskog i društvenog razvoja, a važan je i za adaptaciju na trendove budućnosti.
Petogodišnje istraživanje Western Coolaborative Group na 1.118 ispitanika prvo je istraživanje koje uspoređuje znatiželju s dugovječnošću i nalazi pozitivnu korelaciju ovih varijabli kod pripadnika treće životne dobi. Dozvolite si sada samo se prisjetiti nekog djeteta od 3 ili 4 godine i njegovih nebrojenih i neiscrpljivih zašto? Onda to usporedite sa stresom državne mature ili odnosom prema učenju većine mladih ljudi, njihovom apatijom i zasićenošću „onim što se mora savladati“, činjenicom da 70 % srednjoškolaca u nekom momentu uzima dodatne poduke (Izvor: IDIZ) i jasno vam je kako je od djetinjstva do odrasle dobi očito nešto pošlo po krivu.
Iako svi želimo što bolju edukaciju za našu djecu i mlade u procesu odgoja i obrazovanja, puno se više naglaska stavlja na ekstrinzičnu nego li na intrinzičnu motivaciju. Ne ulazeći u složenost uzroka zbog kojih to tako jest u našem obrazovnom sustavu, ova eduakcija je usmjerena na predstavljanje, objašnjenje i testiranje metodologija koje volonteri mogu primijeniti kako bi djeca koju podučavaju, prije svega došla do onog „Eureka!“ momenta, stvorila ponovo želju za proučavanjem i vrlo često shvatila konkretno, autentično i direktno koju to primjenu ima u svakodnevnom životu. Objašnjava li to svijet oko nas ili u nama, svemir, tehnologiju ili simetriju Mona Lise? Ili možda daje odgovor zašto je frizura Donalda Trumpa tako nezaboravna (Fibonacciev niz) te kako su fraktali krivi za stabla, naš krvotok, pluća ili šenon povrće (kombinaciju brokule i cvjetače). Na koji način su građa atoma i piramide krivi da iako smo puni praznog prostora, iako sva materija koja je ikad postojala na Zemlji da se sabije stala bi u kockicu šećera, mi smo to što jesmo, a naša planeta ne stane u čajnu žličicu.
Puno je veća vrijednost, namjesto pukog zapamćivanja pa čak i sposobnosti reprodukcije školskog sadržaja s razumijevanjem, održavati ili nanovo poticati želju za istraživanjem, otkrivanjem i povezivanjem sa svijetom i životom. To je u konačnici u skladu sa stvarnošću oko nas. Ako i promatramo neko vrijeme izolirano neku temu bez njezinog povezivanja sa raznim granama znanosti, bez interdisciplinarnosti, kako se to često kaže, gubi se jedan dio kvalitete obrazovanja. Primjerice, jedna tegla meda u vašoj kuhinji je izvor za poduku o fizici, matematici, kemiji, nutricionizmu, zoologiji, prehrambenoj tehnologiji, komunikaciji, arhitekturi, sociologiji, optimizaciji poslovnih procesa, itd. itd. I ako imate sreće da poznate nekoga tko je spreman postaviti 1000 zašto, a to bi često moglo biti vaše dijete, možda biste i sebi i njemu učinili uslugu da se upustite u istraživanje kako je to sve povezano i kako to u biti radi.

Gjino Šutić inspirirao je volontere da istražuju na koji način je geometrija u biti uzbudljiva, pragmatična, odgovorna za naše poimanje lijepoga pa čak i dobroga, kako je ona i duša i oblik predivnih kristala te zgodna za modeliranje. Ne jedna osoba je danas rekla: da mi je ovako bilo u školi ja bih bio znanstvenik! Ne jedna osoba će volontirajući pokušati prenijeti tu motivaciju za STEAM ali i druga područja djeci i mladima sa kojima rade. Da im vrate ljubav za učenjem, onu koju su imali kada su tako neumorno ponavljali ono svoje zašto? Možda se pitate zašto ? Zato jer oni to zaslužuju, a i nama je tako zabavnije. U konačnici svi su na dobitku.
Projekt „obitelji i društvo“ udruge Bonsai financiran je od strane Ministarstva za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku Republike Hrvatske, obuhvaća volonterski program „Subota za učenje“ i provodi se u partnerstvu sa udrugama Breza i RODA.
25. travanj 2024 02:36