StoryEditor
ZabavaFILM TJEDNA

MALE ŽENE Film skriva pretencioznost ispod krinolina glavnih akterica, modernih žena u starinskoj 'monturi'

Piše Gabrijela Bijelić
31. siječnja 2020. - 15:36
rgx time: 0.00023388862609863
Žene su emancipirane, odlučne i nepobjedive tragačice za snovima. Takvu nam sliku posljednjih godina posreduje Hollywood, najčešće kroz drame i ZF žanr. Filmom 'Male žene', šesterostrukim pretendentom na Oscara, otišlo se korak naprijed, točnije unatrag u povijest, do samih začetaka ideje oslobađanja ženskog roda od društvenih okova.

Nakon uspjeha filma 'Lady bird' rodno senzibilna redateljica Greta Gerwig posegnula je ovaj put za 'Malim ženama'. Film nastao prema istoimenoj noveli Louise May Alcott iz 1868. donosi priču o četiri sestre March na putu odrastanja.

Najpoduzetnija je pritom učiteljica Jo (darovita Saoirse Ronan preuzela je ulogu od Katherine Hepburn iz 1933.) koja se osamostaljuje pisanjem. U stopu je prati osvještena wannabe slikarica Amy, na skrbi tete u Parizu. Iz Harrya Pottera u ulogu romantične udavače sletjela je Emma Watson kao najstarija seka Meg, dok najmlađu, boležljivu pijanisticu Beth igra Eliza Scanlen, najlošija u kvartetu.

Gerwig borbu sestara s okrutnim svijetom prati bez naglašene gradacije u fabuli, gotovo pravocrtno. Zaplet je fluidan, a cjelini pogoduje zgodno odabran narativni okvir, neka vrsta prilagođenog životopisa Jo, alter ega autorice književnog originala.

Gerwig kroz naraciju, plesne epizode, metafore i privlačne krajolike nastoji isporučiti sveobuhvatnu sliku vremena američkog Građanskog rata koji je u filmu naznačen tek radi povijesnog konteksta.

Zbog rata ženska kućanstva dominiraju, dok su muški protagonisti gurnuti na marginu. Pater familias March (Bob Odenkirk) po povratku s bojišta tako služi tek kao ukras za stolom. Laurie (nova nada Timothee Chalamet) kao zajednički predmet žudnje sestara Jo i Amy, nevjerojatnom se lakoćom odljubljuje od 'cjeloživotne' čežnje, u koju se prekomorski boem Bhaer (Louis Garrel) istom brzinom zaljubljuje.

To što je sve u filmu podređeno ženama ima i prednosti i mana. Primjerice, Laura Dern u ulozi mame-matice Marmee March opet nas podsjeća na svoj nepravedno zapostavljeni glumački potencijal. Meryl Streep pak karikira ionako stereotipnu ulogu bogate tete usidjelice, što je nekako ispod razine vječne pretplatnice za zlatne kipiće.

'Male žene' sa svojom oskarovski prilagođenom radnjom (snažne individue u borbi s okrutnom svakodnevicom) u najužoj su konkurenciji za osvajanje nagrada. Izgledno je da će glasači Akademije barem kod jednog kipića zažmiriti na pretencioznost skrivenu ispod krinolina glavnih akterica, modernih žena u starinskoj 'monturi.'
# MALE žENE

Izdvojeno