Grad Korčula ima nešto više od pet tisuća stanovnika od čega oko dvije i nešto tisuće živi u gradu. Gradu gravitiraju i susjedne općine, a za sve njih predviđeno je otprilike 600 parkirnih mjesta. Budući da je Komunalno trgovačko društvo Hober u suradnji s Prometnim redarstvom prije nekoliko godina postrožilo mjere naplata i uručivanja kazna za parkiranje, postalo je nemoguće parkirati se na nedozvoljenom mjestu u centru grada i izbjeći kaznu što još uvijek izaziva negodovanje domaćeg stanovništva.
U Korčuli tri zaposlena, komunalna redara obavljaju posao i dužnosti i prometnih redara, a sudeći prema komentarima na društvenim mrežama i gradskim štekatima, radi se o tri lica koja nisu omiljena među korčulanskom publikom. Korčulanima je još uvijek teško odlučiti se parkirati u trgovačkom centru Tommy koji se nalazi malo izvan grada. Nakon dugo godina parkiranja svojih osobnih automobila sistemom „ispred vrata od kuće“, tih nekoliko stotina metara uzbrdo do garaže u trgovačkom centru za mnoge se čine kao nepremostiva udaljenost. Upravo su ti oni koji najčešće plaćaju kazne za nepropisno parkiranje, a kazna iznosi od 300 do 700 kuna. Za nepropisno parkiranje na mjestu gdje nema prometnog znaka, parkiranje na nogostupu ili pješačkom prijelazu izdovjit ćete 300 kuna, za nepoštivanje prometnog znaka 500, a za parkiranje na mjestu označenom i predviđenom za invalide 700 kuna. Ako se odlučite kaznu platiti u roku od tri dana otkad je izdana, iznos će biti umanjen za čak 50 posto.
Mišljenje građana je podijeljeno, neki su zadovoljni radom Prometnog redarstva dok neki smatraju kako se kazne pišu stihijski i nepravedno, odnosno da neki vlasnici automobila imaju više kredita kod prometnih redara. Ovaj put odlučili smo čuti mišljenje prometnih redara, odnosno voditelja Komunalno-prometnog redarstva Roberta Kolića koji je 2012. godine završio stručnu obuku u organizaciji Policijske akademije iz Zagreba te je na taj način osposobljen za rad iz područja sigurnosti cestovnog prometa, taktike i metodike postupanja u nadzoru i upravljanju prometom na cestama, kontrolu prometa u mirovanju i prekršajne odgovornosti.
-Mi radimo sukladno Zakonu o sigurnosti prometa na cestama. Zakon je propisan za svih jednako, ima onih koji ga poštuju, ali ima onih koji ga ne poštuju i na taj način ugrožavaju druge te se bune kad za nepoštivanje zakona budu novčano kažnjeni. Najčešće opravdanje koje čujemo je „samo sam“ i „evo sad ću“ i naravno „samo 10 minuta“. Kad bi tijekom ljetnih mjeseci svi koji trebaju u banku, ljekarnu ili mesnicu ostavili auto na Plokati „samo 10 minuta“ – Plokata bi bila krcata! Ipak, želim naglasiti, kako tijekom zimskih mjeseci, a pogotovo kad je loše vrijeme, olakšamo ljudima i omogućimo im parking u centru grada da lakše dođu do banke ili ljekarne, objasnio je Roberto Kolić.
Kolić kaže kako broj izdanih kazni dnevno zavisi o mnogočemu, ponekad ih napišu tek nekoliko, a ponekad i do 40. Više ih napišu tijekom turističke sezone, a naglasio je kako stranci rade puno prekršaja pokušavajući se izvući na navodno nerazumijevanje znaka ili nepoznavanje pravila u stranoj državi, pravila koja su diljem svijeta gotovo jednaka.
Najčešći prigovore i usmene kritike redari dobiju jer su nekome izdali kaznu, a nekome nisu. Kolić objašnjava kako redari svakodnevno obilaze nekoliko lokacija diljem užeg i šireg centra grada kao i lokacije van grada. Na svakoj lokaciji se zadržavaju najviše 15 minuta te izdaju kazne za nepravilno parkirana vozila. Kad se nakon nekoliko sati vrate na početne lokacije, neki automobili, s kaznom zakačenom na brisač, su još uvijek tamo, a neki automobili su parkirani nešto kasnije i zbog toga im nije izdana kazna. Kontrole traju kratko, a kazne se izdaju onaj trenutak kad se vozilo nalazi u prekršaju.
Međutim, redari ne dobivaju samo kritike već i pomoć od sugrađana, istaknuo je Kolić. Tijekom ljetnih koncerta i povećanih gužvi zbog raznih turističkih i kulturnih događaja, redari po nalogu gradonačelnika zatvaraju promet središnjim dijelom grada pri čemu imaju razumijevanje sugrađana. Osim toga, prošlo je nekoliko godina otkad je Prometno redarstvo postrožilo kažnjavanje za nepropisno i nedozvoljeno parkiranje, navodi Kolić, i sad već sugrađani pomažu redarima dojavama i sugestijama.
Korčulani, kao i svi ostali koji rade u gradu, možda bi trebali razmisliti o onih 600 dozvoljenih parkirnih mjesta. Garaža u trgovačkom centru Tommy uvjerljivo je najpovoljnije parkirno mjesto u gradu, mjesečna karta za garažu iznosi 250 kuna za stanovnike svih općina, tromjesečna kartu u iznosu od 300 kn i godišnju u iznosu od 960 kn možete dobiti samo s prebivalištem u Gradu Korčuli, a ako živite izvan Grada Korčule za godišnju kartu izdvojit ćete 1.500 kn. Lakim izračunom možemo zaključiti kako cjelodnevni parking u garaži dođe nešto malo više od četiri kune, sigurno manje nego kazna za nedozvoljeno parkiranje.
No, parking idila trgovačkog centra Tommy prestaje tijekom sezone kad je garaža često puna stranih automobila, a oni koji su platili godišnje kartice nemaju gdje parkirati. Trenutno ne postoji sistem koji regulira koliko će se auta pustiti u garažu. Ako se ipak odlučite parkirati u centru grada, parking na istočnoj rivi s naplatnom kućicom zimi ćete platiti 10 kuna sat, a ljeti čak 25 kuna. Zanimljivo je kako na tom parkingu besplatna parkirna mjesta imaju gradonačelnik, predsjednik Gradskog vijeća, Prometno redarstvo, direktor ACI marine, ravnatelj Lučke uprave, direktor Komunalnog društva i rukovoditelj odjela za lučke usluge i parking. Obični smrtnik, najčešće obrtnik, platit će godišnju karticu za ovaj parking 2.880 kuna, osim ako se ne radi o župniku, za njega godišnja kartica iznosi 960 kuna.
Ako želite parkirati na zapadnoj rivi morate biti prijavljeni na adresu u starom gradu i to zadovoljstvo platit ćete 960 kuna godišnje. Ako pak imate obrt u starome gradu, parking na zapadnoj rivi platit ćete 2.800 kuna godišnje. Radi se o rivi čiji je dio pod autoritetom Županijske lučke uprave, dok drugi dio pripada gradu. Lučka uprava dala je koncesiju KTD-u Hober za korištenje i naplatu parkirnih mjesta. Iako smo dobili informaciju iz Hobera kako na tom parkingu ima 116 parkirnih mjesta, podaci iz Lučke uprave upućuju kako ih ima 78, od toga 20 na gradskom dijelu, a 58 na dijelu čiju koncesiju koristi Hober, što dovodi do zaključka da je za parking na zapadnoj rivi izdano više parkirnih kartica nego što ima parkirnih mjesta.
Prema svemu sudeći, možda bi bilo najbolje da automobil zamijenite biciklom ili nekim drugim, alternativnim prijevoznim sredstvom.