StoryEditorOCM
MišljenjaENGLEZ U DUBROVNIKU

Kad dobijete jedno 'može'...

17. listopada 2017. - 12:28

'Idem na ronjenje u lov na vino u Dubrovniku'', rečenica je koja me potaknula da provjerim jesam li dobro čuo. ''Da, to je poruka koju sam ostavila na svojoj telefonskoj sekretarici u Kanadi - idem na ronjenje u lov na vino u Dubrovniku'', nasmijala se. Bio sam na letu iz Londona za Dubrovnik, a putnica pokraj mene upotrijebila je tu rečenicu kao uvod u naš razgovor. Doživio sam to kao pravo osvježenje u usporedbi s uobičajenim ''Hello''.

I stvarno, govorila je istinu. Išla je u dvodnevni posjet Dubrovniku kako bi zaronila do vina u amforama nedaleko pelješke obale. ''Da, vrlo jedinstvena poruka koju bi čovjek mogao čuti na telefonskoj sekretarici'', suglasio sam se. Ispostavilo se da ova mlada kanadska odvjetnica prilično uživa u čaši ili dvije Bakusova soka. Razgovor je tekao od politike do trenutačnih zbivanja, od Igre prijestolja (nije obožavateljica) do društvenih tema i povijesti.

''Što rade ljudi u Dubrovniku koji ne rade u turizmu?, zaključila je pitanjem. ''Odlaze negdje drugdje'', bio je najbolji odgovor kojega sam se mogao sjetiti. Nasmijala se. ''U gradu u kojem živi 40,000 ljudi i koji posjećuje oko 2 milijuna turista, izravno ili neizravno svi rade u turizmu, htjeli oni to ili ne'', proširio sam prethodni odgovor. ''Znači, dodatna prodaja je glavni čimbenik vašeg gospodarstva'', bila je njeZIna prva reakcija. Taj izraz ''dodatna prodaja'' me potaknuo na razmišljanje. Upravo sam proveo tjedan u Velikoj Britaniji gdje mi je svakom prilikom, doslovno svakom, netko pokušavao nešto prodati.

Događa li se to i u Dubrovniku...pa ne. Za sve koji ne znaju što je taktika dodatne prodaje, kratko objašnjenje: to je zapravo pokušaj uvjeravanja kupca da kupi neki dodatni ili skuplji proizvod. Vratio sam film unatrag posljednjih sedam dana. Kad sam bio u kafiću, pitali su me, ''Biste li željeli kolač ili keks uz kavu?'', a kad sam bio u restoranu ''Mogu li vam ponuditi svježu salatu uz vaše jelo?''. Dok sam bio u hotelu, upitali su me ''Biste li željeli posebni omot za dar za samo 5 funti?'', u pekarnici (da, i tamo također) ''Mogu li vam jutros ponuditi domaći kolač uz vaš kruh?'', a u supermarketu su me informirali ''Ako kupite još jednu bocu kečapa, treću ćete dobiti besplatno''.

Doslovce vam svatko pokušava prodati nešto, bilo što, kako bi povećao iznos vašeg računa. Ali to se ne radi na uznemirujući ili nametljivi način, daleko od toga. Ne, uz to uvijek ide i osmijeh, koji je besplatan. A moram biti iskren, ta taktika je upalila više nego jednom, osobito kod moje žene koja je pretpostavila da je kolačić uz kavu kod Starbucksa besplatan. Ono najbolje nas je dočekalo na kraju, kad smo stigli u zračnu luku Gatwick kako bismo uhvatili let za Dubrovnik. Dočekalo nas je nasmijano lice na checkingu koje je nudilo više mjesta za noge u zrakoplovu uz određenu nadoplatu.

''Danas imamo posebnu ponudu za dvoje po cijeni za jednu osobu na ekstra veća sjedala na letu za Dubrovnik'', zračila je osoba svojom ponudom. To nije rečenica koju čujete svaki dan. Čak i u zrakoplovu, stjuardese su se ''bavile'' dodatnom prodajom. ''Mogu li dobiti samo bijelu kavu?'', upitao sam. ''Naravno gospodine, ali mogu li vas samo informirati da ako uzmete i sendvič, dobit ćete Twix ili Mars čokoladicu besplatno'', bio je odgovor.


Ovaj kontinuirani tijek dodatne prodaje vrlo je brzo nestao čim smo sletjeli u Dubrovnik. Moja prva narudžba kave bila je dočekana s ''može'' i to je bilo to, samo ''može''. Nije bilo spominjanja drugih proizvoda, kolačića, kolača ili čokoladica...samo ''može''. Jesmo li nešto propustili? Bismo li mogli više zarađivati od turista koji su već jako dobro naučili na takvu prodajnu taktiku? Vrlo vjerojatno. Procjenjuje se da dodatna prodaja čini oko 20 posto zarade kompanija u Velikoj Britaniji. Prema gruboj procjeni, možemo reći da smo mi sigurno za oko 20 posto lošiji baš zbog nedostatka dodatne prodaje.

Ako ste vlasnik kafića ili restorana u Dubrovniku, onda pokušajte vašim konobarima reći da ono ''može'' promijene u ''biste li željeli kolačić ili kolač'' pa ćete vidjeti kako će to ići. Ako upali, a nema razloga da bude suprotno, onda ću vrlo rado prihvatiti malu naknadu. Jako dugo sam razmišljao i nisam se mogao sjetiti nijedne situacije u kojoj mi je uopće ponuđen dodatni proizvod nakon cijele kupnje. Kao što bi Yoda iz Ratova zvijezda rekao ''Puno toga još naučiti moramo''.

25. travanj 2024 23:19