StoryEditorOCM
DubrovnikVESPA KLUB DUBROVNIK

‘Zaludu vam je Rimčeva Nevera kad naše ceste ne trpe velike brzine. Ljepše je s Vespe gledat‘ cvijeće na balkonu‘

Piše Dubravka Marjanović Ladašić
17. srpnja 2021. - 18:01

Kad god čujem onaj karakteristični zvuk Vespe koja prolazi cestom, uvijek mi izmami osmijeh na lice. Kultni motocikl stvoren je za uživanje, laganu vožnju, razgledavanje kraja kojim prolazite. Nije to motor za 'gasiranje'. Kad ga je osmislio, njezin kreator Enrico Piaggio nije ni slutio da će njegovo djelo biti sinonim za šarmera – motocikl je dizajnirao za kretanje po oštećenim i srušenim talijanskim gradovima poslije Drugog svjetskog rata. Prvi takav motocikl nastao je 1946. godine, a Piaggio joj je nadjenuo ime Vespa, što u prijevodu znači 'osa'.

Kad god mogu, putuju zajedno

Dubrovnik do 2009. nije imao svoj Vespa klub, ali to se tada promijenilo. Željko Kusalo, zajedno s Đurom Zuanićem i Darijom Jovicom, odlučio je osnovati udrugu i okupiti ljubitelje Vespi. U tome je i uspio. Klub, osnovan 22. veljače 2009., uvijek broji između 25 i 30 članova, koji se redovno druže, s godinama postaju pravi prijatelji i pomažu jedni drugima savjetima i nabavkom opreme za svoje Vespe. Kad god mogu, nekud putuju zajedno.

– Godinu prije osnutka Kluba putovao sam na svoj prvi Vespa World days u Trevisu blizu Venecije. Bio sam u kontaktu s momcima iz Hrvatske koji su doputovali na ovo događanje, a ja sam bio prvi iz Dubrovnika. Onda su došli Dado Jovica i Đuro Zuanić, koji su inače vozili velike motore i išli na utrke na Grobnik. Drugi motor im je bio Vespa, za vožnju Gradom. S vremenom im se više svidjela Vespa koja im je postala 'glavna' – s osmijehom kazuje Željko. U to je cestom prošao netko na Vespi, a Željko je samo komentirao 'eno Knega' jer nema vozača Vespe u Gradu kojeg on ne zna.

U 'komadu' prešli 850 kilometara

– Ma ljudi znaju da radim u Tokića pa dođu i pitaju kad im nešto treba za Vespu – nastavlja. – Većina tih ljudi koji voze Vespu bili su mulci osamdesetih godina, kad su Vespa i APN bili pojam. Vespa je bila relativno skupa za to vrijeme – koštala je oko 3 tisuće maraka. Završila je s proizvodnjom kad se prodavala za oko 3 tisuće eura. Njezina maksimalna vozna brzina je 90 kilometara na sat.

– Zaludu vam je milijun konja i Rimčeva Nevera kad naše ceste ne trpe velike brzine – mudro zbori.

Vespa je motocikl koji je jako izdržljiv – jednom su, sjeća se Željko, 'u komadu' prešli 850 kilometara na putu iz Mađarske doma. Često putuje sa svojom suprugom Anamarijom, koja je i sama vlasnica Vespe. Ne tako davno su zajedno bili u Vukovaru i uživali u dugom putovanju preko Bosne jer je Vespa motor na kojem dobro upoznaš kraj kojim putuješ.

– Vidiš i cvijeće na nečijem balkonu – slikovito opisuje naš sugovornik. - Tri puta sam išao u Istru, ova moja 'novija' Vespa ima 300 kubika i to nije nikakav problem. Prije dvije godine smo ja i prijatelj Martin u petak iza posla pošli u Zagreb na Crovespu i vratili se u nedjelju navečer – govori Željko o svojim putovanjima. – Kad je bio moto susret u Tuzli, žena i ja smo napravili đir do Mostara i Sarajeva, u Osijek, Vukovar, Beograd, Pljevlju i natrag doma. Vespa je izuzetno izdržljiv motocikl. Kod stare Vespe motor je zapravo bio avionski - služio je za otvaranje stajnog trapa. Enrico Piaggio bavio se proizvodnjom aviona, ali su mu poslije rata to saveznici zabranili, pa je od silnog materijala koji mu je ostao dizajnirao Vespu – podsjeća Željko. – To je prvi skuter koji je napravljen prema crtežu čovjeka koji opušteno sjedi. Prednji dio je napravljen da zaštiti vozača od makadamske ceste – govori o njezinom praktičnom dizajnu.

Toliko lijepih stvari

Željko se zaljubio u Vespu u tinejdžerskim danima, kad su njegova dva rođaka nabavila ovaj motocikl iz Ljubljane, jer se u Hrvatskoj nije mogla kupiti. Bio je fasciniran njezinim izgledom i zvukom. Vozio se s njima na Vespi, a svoju prvu Vespu nabavio je kad je počeo raditi i uštedio novce. Kupio ju je od čovjeka s kojim je trenirao košarku, imala je 150 kubika i kockasti far, što je obilježje indijskog modela.

Većinu kilometara na dva kotača je prešao sam i na klasičnoj Vespi koja je poznata većini ljudi - na spomen imena Vespa sjete se one s mijenjačem, kurblom i malim rotama.

I u braku putovanja na Vespi nisu prestala, a da bi putovanje u dvoje bilo komotnije, Željko je kupio noviji model Vespe od 300 kubika na kojoj, zajedno sa svojom suprugom, uživa posjećujući nove destinacije i upoznavajući nove ljude.

Poziva sve ljubitelje Vespe da se učlane u njihov Klub – godišnja članarina je 300 kuna, služi im za plaćanje najma prostorija u ulici Josipa Kosora, a u njemu će dobiti korisne informacije, steći nove prijatelje i doživjeti nezaboravna putovanja.

– Ne mogu vam opisati koliko mi je ta Vespa u životu donijela lijepih stvari – zaključuje Željko Kusalo.

04. svibanj 2024 11:04